جهش تولید | شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۹

آثار نمایشی و شبکه های استانی - نمایشگر محتوای خبر

 

 

آثار نمایشی و شبکه های استانی

*آثار نمایشی و شبکه های استانی*
شبکه های استانی در سپهر رسانه های موجود کشور نقش کلیدی و محوری دارند و به موازات توانمندسازی ؛ تاثیرگذاری مراکز استانها نیز بیشتر شده است و در سالهای اخیر آمایش رسانه ای در مراکز استانها براساس امکانات و منابع انسانی و طرفیت مراکز  صورت گرفت و کیفی سازی پیام به ویژه در حوزه نمایش پیشرفت خیلی خوبی داشته است 
- جایگاه آثار نمایشی اولا بیان صریح رهبر معظم انقلاب است ؛ بدلیل جذابیت و پرکردن اوقات فراغت و همچنین ظرفیت بالایی که در سرگرم کردن مردم و رضایت مندی داشته و این مهمترین ساختار در تلویزیون است. 
- ساختار نمایش بهترین ابزار و ظرفیت و تاثیرگذارترین و ماندگارترین حوزه با گستره مخاطبان است که با هیچ ساختاری قابل مقایسه نیست . دشمنان ما روی این حوزه و شبکه های ماهواره ای نمایشی ؛  سرمایه گذاری فوق العاده انجام دادند لذا ماموریت صدا وسیما در این عرصه بسیار جدی و مهم است. 
- ۶۵ درصد ظرفیت های رسانه ملی مربوط به مراکز استانهاست ( ظرفیت رسانه ای - میزان مخاطب - امکانات موجود و....)
لذا در خصوص آثار نمایشی فاخر؛  برنامه ریزی اصلی  با مشارکت استانها در ستاد معاونت در تهران متمرکز صورت میگیرد  ولی اجرا به صورت متمرکز در شبکه های استانی میباشد 
- چند محور طبق دستور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در اولویت آثار نمایشی هستند که دشمن هم می خواهد عکس آنها عمل کند.
- الف) مردم ایران را نا امید می کنند
- ب) آگاهی و بصیرت را می خواهند از مردم ایران بگیرند و جهل و نا آگاهی را برای مردم به ارمغان بیاورند و دائم در اینخصوص تلاش دارند 
ج-  دشمن سعی دارد دین را از مردم بگیرد
د-  لذا روی اخلاق اسلامی منطبق با آموزه های دین باید کارکرد. در همه اینها برنامه ریزی روشنی بحمدا... در رسانه ملی خصوصا در مراکز استانی صدا وسیما  وجود  دارد و 
نقش اطاق های اندیشه ورز و شورای های طرح و برنامه سیما در اینخصوص و نظارت و هدایت مرکز سیمای استانها تاکنون  بسیار پررنگ  بوده است 
- بنابراین تلاش بر این بوده در معاونت امور استانها هرآنچه از شبکه های استانی بیرون می آید پیوست آن ؛ حرف روشن روی چهار اصل " دین ، امید ، آگاهی ، اخلاق ؛ را حتما به همراه داشته باشد 
- از نقاط قوت تولیدات نمایشی در مراکز استان ها متفاوت از سالهای گذشته : فیلم نامه خوب ، انتخاب سوژه، ایده تازه و قصه مناسب و بومی، نویسندگی خوب و روان،  اهمیت دادن  به ساده زیستی ، توجه به مظاهر استانی(پوشاک، خوراک، ابنیه، اماکن ویژه استانها، طبیعت و...) معرفی مفاخر استانی و لهجه ، نشان دادن پیشرفت های استانها بعد از انقلاب اسلامی بوده است.
لذا تولید آثار نمایشی فاخر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در دوره مدیریت جدید رسانه ملی با تاکید بر پیام (عطف بر تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که می فرمایند: "در همه برنامه ها نگرش به محتوا را الزامی کنید همه برنامه‌های شما باید پیام داشته باشد" )، برای شبکه های سراسری و استانی در نظر گرفته شده است ، که بحمدالله در حوزه معاونت امور استانها اولویت تولید آثار نمایشی فاخر در دستور کار مراکز استانها قرار گرفته است . به عبارتی ظرف سالهای گذشته اولویت اول رسانه ملی و معاونت امور استان ها تولید آثار نمایشی بوده و سرمایه گذاری فراوانی نیز تاکنون در خصوص تولید سریال ؛ مینی سریال ؛ تله فیلم و جدیدا فیلم سینمائی انجام شده است - 
شواهد کاملا نشان میدهد که شبکه های استانی نسبت به گذشته تفاوت جدی پیدا کردند. به گونه ای که هم اکنون شبکه های استانی در استان ها و خارج استان ها مخاطب قابل توجه پیدا کرده است و این ناخودآگاه است ، (ماهواره ای شدن، دیجیتال شدن پوشش تلویزیون، تلویبیون، فضای مجازی، و برخی کارهای دیگر) و از طرفی شبکه های سراسری نیز برای پرکردن آنتن خود نیاز به شبکه های استانی دارند. 
در این عرصه کادر سازی و  باور و اعتماد به ظرفیت ها و نیروهای توانمند استانی و تبدیل استعدادهای نهفته در مراکز استان ها خصوصا توجه به جوانان هنرمند ؛  توانسته است علیرغم فرآیند سنگین تولید و بودجه زیاد مورد نیاز در این ساختار ، تولیدات قابل توجهی در بخش آثار نمایشی به سرانجام برسانند ، از جمله سریالهای فاخری که در۴  ساله اخیر در مراکز استان ها تولید و از شبکه های سراسری پخش شده است که می توان به سریال روزهای بی قراری  و جلال از  مرکز آذربایجان شرقی، بانوی سردار مرکز چهارمحال و بختیاری، دخترم نرگس مرکز آذربایجان غربی و صبح آمد از مرکز سمنان و همچنین تولید سریال های فاخر در دستور کار مرکز خراسان رضوی با عناوین سرزده  و تقدیر و تولید دو فیلم سینمایی اشنوگل و مدیترانه توسط شبکه خراسان رضوی نام برد . که البته اهتمام و مشارکت مقامات و مسئولان استانی و حوزه ستادی سازمان از جمله حمایت و توجه رئیس محترم رسانه ملی و معاون محترم امور استان ها و مرکز سیمای استانها دراین مسیر برجسته و قابل توجه می باشد . 
محسن نصرپور
مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی  ۱۸خرداد ۹۹