جهش تولید | شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

آثار نمایشی و شبکه های استانی - نمایشگر محتوای خبر

 

 

آثار نمایشی و شبکه های استانی

محسن نصرپور مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی

 

آثار نمایشی و شبکه های استانی

محسن نصرپور مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی

 

شبکه های استانی در سپهر رسانه های موجود کشور نقش کلیدی و محوری دارند و به موازات توانمندسازی؛ تاثیرگذاری مراکز استان ها نیز بیشتر شده است. در سال های اخیر آمایش رسانه ای در مراکز استان ها براساس امکانات و منابع انسانی و ظرفیت مراکز  صورت گرفت و کیفی سازی پیام به ویژه در حوزه نمایش پیشرفت خیلی خوبی داشته است.

- جایگاه آثار نمایشی اولا بیان صریح رهبر معظم انقلاب است؛ به دلیل جذابیت و پرکردن اوقات فراغت و همچنین ظرفیت بالایی که در سرگرم کردن مردم و رضایت مندی داشته و این مهم ترین ساختار در تلویزیون است.

 

- ساختار نمایش بهترین ابزار و ظرفیت و تاثیرگذارترین و ماندگارترین حوزه با گستره مخاطبان است که با هیچ ساختاری قابل مقایسه نیست . دشمنان ما روی این حوزه و شبکه های ماهواره ای نمایشی، سرمایه گذاری فوق العاده ای انجام دادند لذا ماموریت صدا وسیما در این عرصه بسیار جدی و مهم است.

- ۶۵ درصد ظرفیت رسانه ملی مربوط به مراکز استان هاست (ظرفیت رسانه ای - میزان مخاطب - امکانات موجود و....)

لذا در خصوص آثار نمایشی فاخر، برنامه ریزی اصلی با مشارکت استان ها در ستاد معاونت در تهران به صورت متمرکز صورت می گیرد ولی اجرا به صورت متمرکز در شبکه های استانی است.

- چند محور طبق دستور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در اولویت آثار نمایشی هستند که دشمن هم می خواهد عکس آن ها عمل کند.

الف) مردم ایران را نا امید می کنند.

ب) آگاهی و بصیرت را می خواهند از مردم ایران بگیرند و جهل و نا آگاهی را برای مردم به ارمغان بیاورند و دایم در این خصوص تلاش دارند.

ج) دشمن سعی دارد دین را از مردم بگیرد.

د) لذا روی اخلاق اسلامی منطبق با آموزه های دین باید کارکرد. در همه این ها برنامه ریزی روشنی در رسانه ملی خصوصا در مراکز استانی صدا وسیما وجود  دارد و نقش اتاق های اندیشه ورز و شورا های طرح و برنامه سیما در این خصوص و نظارت و هدایت مرکز سیمای استان ها تاکنون  بسیار پررنگ  بوده است.

- بنابراین تلاش بر این بوده در معاونت امور استان ها هرآن چه از شبکه های استانی بیرون می آید پیوست آن، حرف روشن روی چهار اصل دین ، امید ، آگاهی ، اخلاق را حتما به همراه داشته باشد.

لذا تولید آثار نمایشی فاخر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در دوره مدیریت جدید رسانه ملی با تاکید بر پیام (عطف بر تاکید مقام معظم رهبری که می فرمایند: "در همه برنامه ها نگرش به محتوا را الزامی کنید، همه برنامه‌های شما باید پیام داشته باشد")، برای شبکه های سراسری و استانی در نظر گرفته شده است که در حوزه معاونت امور استان ها، اولویت تولید آثار نمایشی فاخر در دستور کار مراکز استان ها قرار گرفته است. به عبارتی ظرف سال های گذشته، اولویت اول رسانه ملی و معاونت امور استان ها تولید آثار نمایشی بوده و سرمایه گذاری فراوانی نیز تاکنون برای تولید سریال، مینی سریال، تله فیلم و به تازگی فیلم سینمایی انجام شده است .شواهد کاملا نشان می دهد شبکه های استانی نسبت به گذشته تفاوت جدی پیدا کردند  به گونه ای که هم اکنون شبکه های استانی در استان ها و خارج از استان ها مخاطب قابل توجهی پیدا کرده و این ناخودآگاه است ، (ماهواره ای شدن، دیجیتال شدن پوشش تلویزیون، تلویبیون، فضای مجازی و برخی کارهای دیگر) و از طرفی شبکه های سراسری نیز برای پرکردن آنتن خود نیاز به شبکه های استانی دارند. استان هادر این عرصه با کادر سازی و  باور و اعتماد به ظرفیت ها و نیروهای توانمند استانی و تبدیل استعدادهای نهفته در مراکز استان ها خصوصا توجه به جوانان هنرمند؛  توانسته اند با وجود فرایند سنگین تولید و بودجه زیاد مورد نیاز در این ساختار ، تولیدات قابل توجهی در بخش آثار نمایشی به سرانجام برسانند ، از جمله سریال های فاخری که در چهار سال اخیر در مراکز استان ها تولید و از شبکه های سراسری پخش شده است که می توان به سریال روزهای بی قراری  و جلال از  مرکز آذربایجان شرقی، بانوی سردار از مرکز چهارمحال و بختیاری، دخترم نرگس از مرکز آذربایجان غربی و صبح آمد از مرکز سمنان و همچنین تولید سریال های فاخر در دستور کار مرکز خراسان رضوی با عناوین سرزده  و تقدیر و تولید دو فیلم سینمایی اشنوگل و مدیترانه توسط شبکه خراسان رضوی نام برد  که البته اهتمام و مشارکت مقامات و مسئولان استانی و حوزه ستادی سازمان از جمله حمایت و توجه رئیس رسانه ملی و معاون امور استان ها و مرکز سیمای استان ها دراین مسیر برجسته و قابل توجه است.