Skip to Content

ته خط

Loading the player...

*نمایش ته خطّ*

این نمایشنامه با محور محتوایی تحکیم بنیاد خانواده و تخصیص محتوایی آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی مبتنی با هدف استحکام بخشیدن به روابط انسانی بین خانواده‌ها به نگارش آمده است.

آن چه در این نوع ساختار حائز اهمیت است داشتن حسّ انتظار و این که قرار است بهزاد با این همه دیوار بی‌اعتمادی سر از کجا دربیاورد، کشش و جاذبه لازم رابرای رسیدن به انتهای داستان است. نمایشنامه ته خط در انتها با ورود دایی نصرت ساختار روایی‌اش به نظم سوق می‌یابد. نگارش این نمایشنامه با ادبیاتی ساده که مناسب عموم مردم می‌باشد.

خلاصه:

جلال از بازپروری بیرون می‌اید. او خبرندارد که مادرش بخاطر اعتیاط او دق مرگ شده است و وفات نموده است. حال او به دور از اعتیاد پاک شده و به خانه برگشته. کسی به او اعتماد ندارد. تک پسرخانواده ارثیه ناچیز پدری خدابیامرزش را درآن هنگام که در دام اعتیاد بوده  درکنار دوستانش به باد داده است. جلال به گمان اینکه مادرش هنوز زنده است، از شرمساری برای دیدن مادرش به سرای سالمندان نمی رود.می خواهد عوض شود وبرود وآنرا به خانه بیاورد. برای عوض شدن نیاز به کار دارد.به نزد تنها امیدش بهزاد (پسر عمویش) می‌‍رود تا شاید درشرکت او جایی برای کار باشد.ب هزاد دل خوشی ازجلال ندارد .از مرگ مادرجلال خبر دارد.جلال را مسئول مرگ مادر می‌داند و معتقد است که توبه گرگ مرگ است. پس به او پشت می‌کند. جلال را از شرکتش بیرون می‌کند.

جلال سرخورده و نادم به دنبال کار می‌‎رود. کار پیدا نمی‌کند. هنری برای عَرضه ندارد. هر روز دست خالی به منزل می‌اید. طاقت ریحانه همسرش از بیکاری و بی‌پولی جلال تاب شده است. بی تاب است و بی‌قرار. در روزهایی که جلال بازپروری بوده او روزگار به سختی می‌گذرانده.خرجی‌اش را از پدرش می‌گرفته است. پدرش خواستار جدایی او از جلال بوده است امّا ریحانه که هنوز مهر جلال را در دل داشته به جدایی تن نمی‌دهد و منتظر مانده است تاجلال برگردد امّا اینک جلال برگشته. دست خالیست. بیکار است. به دنبال کار می‌رود و ناامید باز می‌گردد. ریحانه می‌پندارد که او نسبت به زندگی بی تفاوت است. به خصوص از آن هنگام که دوستان نااهل و معتاد جلال (که از وقتی فهمیدند جلال از بازپروری برگشته) مرتب به سراغ او به در خانه‌شان می‌آید. ریحانه که گمان می‌کند جلال به جای جبران گذشته‌اش به دنبال دوستان نابش است با جلال سرد می‌شود و به جلال هشدار می‌دهد که اگر از دوستانش دست نکشد و بیکار بماند از او جدا خواهد شد. نادر که در زندگی تنها چیزی که برایش باقی مانده همسر و دخترکوچکش بهاره است تصمیم می‌گیرد هر طور شده پولی فراهم کند و به همسرش بگوید کار پیدا کرده. برای این که همسرش ریحانه را آرام کرده باشد مجبور می شود به دروغ به ریحانه بگوید در یک خیاط خانه کار پیدا کرده وکیسه دوزی می کند و تا ماه دیگر به او دستمزد خواهند داد. جلال باز هم برای کارسراغ پسرعمویش بهزاد میرود. اما بهزاد باز هم بااو سرد برخورد می‌کند و جلال را از شرکتش بیرون می‌کند.

زمان می‌گذرد و جلال هر روز به دنبال کار است و شب‌ها دست خالی به منزل می‌رود و نزد همسرش وانمود می‌کند که از کار برگشته امّا ...

تاریخ تولید: 1395

 

هنرمندان به ترتیب ایفاء نقش: عبّاس طاهری، حامد حبیبی، نسیم رضایی، نادر افشار، علیّ خافظی، احمد ریحانه

صدابردار: امیر دادور

افکتور: عبّاس طاهری

گوینده: نسیم رضایی

تهیه و کارگردان: عبّاس طاهری



جواب‌های شاخه ای نویسنده تاریخ
سلام.لطفا مستند صبای خراسان(بجستان)را در سایت قرار... ... ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ ۱۱:۱۰
با سلام. این سایت فضایی برای ارشیو برنامه ها ندارد... محمد جواد یل پور ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۰۹:۱۷
باعرض سلام.باتوجه به اینکه سال جدید با تولد حضرت... رضا ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۱۳:۲۹

رضا
باعرض سلام.باتوجه به اینکه سال جدید با تولد حضرت فاطمه زهراشروع میشودوافرادی زیادی دوست دارند نام مبارک این بانوبزرگ رابه پسوند یا پیشوند نام خود اضافه کنن.ازشماتقاضا دارم از اداره ثبت احوال استان پیگیری نمایید.چندسالی چنین بخشنامه ای صادرنشده است.سپاسگزارم
0 (0 آرا)
پست شده در ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۱۳:۲۹
محمد جواد یل پور
با سلام.
این سایت فضایی برای ارشیو برنامه ها ندارد و صرفا به معرفی برنامه ها می پردازد. برای دریافت برنامه های مدنظر خود با شرکت سروش تماس بگیرید.
با تشکر
+1 (1 رای)
پست شده در ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۰۹:۱۷ در پاسخ ...
...
سلام.لطفا مستند صبای خراسان(بجستان)را در سایت قرار دهید.
+1 (1 رای)
پست شده در ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ ۱۱:۱۰