Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

رسانه های جهان: راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، گشایشی در بازرگانی آسیای میانه

رسانه های جهان: راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، گشایشی در بازرگانی آسیای میانه

رسانه های جهان با بازتاب مراسم گشایش راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران که روز چهارشنبه با حضور رییسان جمهوری این سه کشور در ترکمنستان صورت گرفت، خط آهن یاد شده را زمینه ساز دسترسی آسان کشورهای آسیای میانه به بازارهای جهان و ارتباط آسانتر ایران و روسیه دانستند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس راه اندازی این راه آهن را گشایشی در بازرگانیِ آسیای میانه دانست و نوشت: این خط آهن، سرزمین های محصور در خشکیِ آسیای میانه را به خلیج فارس پیوند می دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، 'این راه آهن 928 کیلومتری، غرب قزاقستان را به شهر گرگان در ایران وصل می کند و سرعت داد و ستد و ترابری کالا را در آسیای میانه که مدت ها در انزوای تجاری به سر می رد، افزایش می دهد.'

آسوشیتدپرس افزود: قرار است همین راه آهن در آینده به روی مسافران نیز گشوده شود.

این خبرگزاری نوشت: چند کودک در مراسم بهره برداری، دستکش هایی سفید رنگ به رییسان جمهوری ایران، قزاقستان و ترکمنستان دادند و این سه شخصیت، آخرین قطعه از راه آهن سراسری را به زمین پرچ کردند.

خبرگزاری تنگری نیوز (tengrinews.kz) در قزاقستان نیز در گزارشی، با اشاره به همکاری بانک توسعه آسیا و بانک توسعه اسلامی در ساخت این راه آهن، نوشت: اوزن در قزاقستان، کیزیل گایا، برکت و اترک در ترکمنستان و گرگان در ایران، مهمترین ایستگاه های تجاری در مسیر این راه آهن خواهند بود.

تنگری نیوز به نقل از 'نور سلطان نظربایف' رییس جمهوری قزاقستان، نوشت: 'با حرکت خط آهن به سوی خلیج فارس، گردش معاملاتی قزاقستان در سال جاری 38 درصد افزایش می یابد.'

راه آهن جدید، 600 کیلومتر کوتاه تر از راه آهنی است که قزاقستان را از مسیر 'داش اوغوز' در ترکمنستان به تجن، سرخس و مشهد وصل می کرد.

راه آهن جدید، در آینده تا 10 میلیون تن کالا را در مسیر خود جا به جا خواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری قزاق، راه آهن یاد شده، می تواند باعث گسترش روابط بازرگانی ایران و روسیه نیز شود و از جمله امکان تبادل نفت با غلات روسی و کالاهای صنعتی را که پیشتر بر سر آن توافق شده بود، فراهم آورد.

'الکسی اولیوکایف' وزیر اقتصاد روسیه گفته است که مسکو انتظار دارد قراردادهایی فراتر از داد و ستدهای سنتی میان ایران و روسیه با تهران امضا کند.

تارنمای 'آذری نیوز' در جمهوری آذربایجان نیز راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران - را زمینه ساز تغییر الگوی ترابری کالا در منطقه دانست و نوشت: این راه آهن می تواند موجب تغییر در روش داد و ستد در منطقه و کمک به روش های سنتی شود و الگوی ترابری را از خودروهای سنگین و هواپیما به راه آهن متحول کند.