Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

شیوه‌نامه گردشگری سلامت ابلاغ می‌شود

شیوه‌نامه گردشگری سلامت ابلاغ می‌شود

دبیر شورای راهبری گردشگری گفت : شیوه‌نامه گواهی حرفه‌ای گردشگری سلامت تا اواخر آذر ماه به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد پناهی ظهر امروز در نشست خبری شورای گردشگری سلامت با اشاره فعالیت شرکت‌های معتبر ارائه دهنده خدمات سفر اظهار داشت: براساس نظام سلامت، محوریت تمام خدمات سفر منوط به دفاتر مجوز دار و قانونی بند B است.

وی افزود: برای شرکت‌هایی که سابقه چند سال فعالیت اصولی در عرصه ارائه خدمات درمانی سفر هستند، بسته‌های حمایتی ویژه‌ای تهیه شده است.

پناهی بیان کرد: پس از ابلاغ شیوه نامه صدور گواهی حرفه‌ای گردشگری سلامت، برنامه پیشنهادی ما در زمینه شرکت‌های گردشگری سلامت در جلسه شورا تصویب می‌شود تا در حوزه نقل و انتقال گردشگر سلامت، شکافی وجود نداشته باشد.

دبیر شورای راهبری گردشگری عنوان کرد: پس از برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و شرکت‌های معتبر و مورد تایید دستگاه متولی احراز می‌شود و با بقیه اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت غیر قانونی انجام می‌دهند، برخورد قانونی مناسب به عمل می‌آید.

وی با اشاره به وظایف لحاظ شده ذاتی دفاتر معتبر، شرح وظایف کامل پزشک فنی نوآوری تازه و همه جانبه‌ای برشمرد و تصریح کرد: نگاه ما این است که پزشک ترانسفر مسئولیت گردشگر بیمار را برعهده گیرد و بر تمامی مراحل درمانی وی نظارت داشته باشد.

پناهی تاکید کرد: پیگیری و نظارت بر مراحل اخذ پذیرش از مراکز درمانی مجاز(داری دپارتمان IPD ) ، پیگیری و نظارت بر تنظیم پرونده کلیه گردشگران سلامت اعم از مراجعه کننده و سرویس گیرنده، ثبت دقیق فعالیت‌ها و خدمات گردشگری، از مهم ترین وظایف پزشک مسئول فنی نظارت است.

دبیر شورای راهبری گردشگری خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات عملکرد از طریق سامانه‌های معرفی شده دستگاه‌های عضو شورا، همکاری و نظارت بر کنترل مدارک پزشکی، ارائه خدمات مشاوره‌ای قبل و بعد از دوره درمان، حضور در دپارتمان IPD جهت تسهیل مراحل خدمات درمانی از دیگر وظایف پزشک فنی به شمار می‌رود.

وی در اشاره به اهمیت همکاری با دستگاه‌های متولی سلامت بخصوص وزارت بهداشت گفت: پزشک مسئول فنی نظارت بر امور گردشگران موظف است که در صورت مراجعه بیماران عفونی و واگیردار سریعا به مراجع پزشکی اطلاع دهد.

پناهی افزود: روند پیگیری به شکایات در خصوص قصور احتمالی پزشکی تا حصول نتیجه درمانی بر عهده پزشک ناظر است و علاوه بر آن که باید به وزارت بهداشت پاسخگو باشد، به دبیرخانه شورا نیز باید پاسخگو باشد.

دبیر شورای راهبری گردشگری در خصوص فعالیت آژانس‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری سلامت که مورد تایید کمیته فنی هستند، بیان کرد: آژانس‌هایی که 3 سال از سابقه فعالیت آنان می‌گذرد و مورد تایید کمیته فنی باشند، حق شرکت را منوط به گذراندن دوره آموزشی گردشگری دریافت می‌کنند.

وی در زمینه تعهدات قانونی شرکت‌های تسهیل گر خدمات درمانی بیان کرد: روسای دفاتر ارائه دهنده خدمات درمانی باید تعهد محضری دال بر ارائه خدمات مناسب گردشگری سلامت را به وزارت بهداشت ارائه کنند.