Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

مدیریت گردشگری شهری مشهد به شهرداری واگذار شود

مدیریت گردشگری شهری مشهد به شهرداری واگذار شود

معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار مشهد گفت: شهرداری مشهد به خاطر ارتباط منسجمی كه با حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات عمومی دارد می تواند مدیریت گردشگری شهری مشهد را بر عهده بگیرد.

محمد مهدی برادران در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با بحث مدیریت گردشگری در شهر مشهد اظهار كرد: زمانی كه صحبت از مدیریت یكپارچه شهری می شود باید تمامی مسائل خدماتی شهر نیز به صورت یكپارچه پیگیری شود.

وی افزود: در تمامی شهرهای پیشرو جهان كه مدیریت شهری به صورت یكپارچه انجام می شود مدیریت گردشگری نیز توسط شهرداری آن شهرها انجام می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به جایگاه شهرداری در مدیریت یكپارچه شهری تاکید کرد: مهم‌ترین و موثرترین مجموعه‌ای که می‌تواند گردشگری هر شهر را مدیریت کند شهرداری آن شهر است و شهرداری مشهد به خاطر ارتباط منسجمی كه با حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات عمومی دارد می تواند این مدیریت را بر عهده بگیرد.

وی اضافه كرد: اما به دلیل اینکه بسیاری از امکانات مراکز گردشگری نظیر سینماها و موزه‌ها در اختیار مدیریت شهری قرار ندارند، نمی‌توان برنامه منسجمی ارائه کرد.

برادران اظهار کرد: در حوزه سیاست‌گذاری گرچه میراث فرهنگی زحمات زیادی کشیده است، اما لازمه‌اش این است که به مشهد نگاه فراملی شود که در این حوزه هم دچار چالش‌هایی هستیم.

فرودگاه مشهد نمادی از حرم رضوی به عنوان نماد اصلی شهر مشهد ندارد

وی عنوان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها نیز مدیریت شهری نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد، که در این راستا می‌توان به فرودگاه‌ شهر مشهد، آزادراه‌ها و جاده‌های مواصلاتی اشاره کرد.

برادران با اشاره به اینکه خراسان رضوی از نبود مدیریت موفق در این عرصه رنج می‌برد، اضافه کرد: در این راستا فرودگاه مشهد (خصوصا سالن پروازهای خارجی)، شایسته شهر بین‌المللی در حوزه میزبانی زائران نیست و ورودی های فرودگاه مشهد هیچ سمبل و نمادی از حرم رضوی به عنوان نماد اصلی شهر مشهد ندارد.

ورودی های فرودگاه مشهد هیچ سمبل و نمادی از حرم رضوی به عنوان نماد اصلی شهر مشهد ندارد.وی بیان کرد: در حوزه جاده‌ها نیز شهر مشهد وضعیت مناسبی در مقایسه با سایر استان‌ها ندارد که این در حالی است که بیشترین تعداد سفر کشور به این شهر انجام شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین بهداشت و امنیت زائران باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، لذا در حوزه مباحث فرهنگی باید از ظرفیت‌های فرهنگی جدید که بستر آن در شهر وجود دارد به طور احسن استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها چه در زمینه ادبیات مناسب و چه سایر موضوعات هنری و حتی موضوعات قرآنی در شهر مشهد به خوبی عرضه نمی‌شوند و از مظلومیت خاصی برخوردارند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد گفت: یکی دیگر از چالش‌های ما موزه مرکزی خراسان است که می‌توانست در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد، اما متاسفانه به دلیل اعتبارات محدود به نتیجه نرسیده و جزو اولویت‌های دولت قرار نگرفته است.

برادران تصریح کرد: شهر مشهد با توجه به ظرفیت بارگاه حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع)، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت گردشگر خارجی کشور را به خود اختصاص داده است، به این معنا که اگر بخواهیم به چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ کشور، مبنی بر ورود سالانه ۲۰ میلیون گردشگر خارجی برسیم می‌بایست اولویت اول را به این شهر اختصاص دهیم.

دبیر انجمن کلانشهرهای کشور گفت: در کنار این موارد از حیث امنیت و احساس تعلقی که شیعیان جهان به شهر مشهد دارند وضعیت مناسبی وجود ندارد، که در این باره می‌توان به زیرساخت‌های فعلی این شهر از جمله تعداد هتل‌ها و مراکز تجاری اشاره کرد که طبق طرح جامع، دو سوم ظرفیت‌های تجاری پیش‌بینی شده هنوز استفاده نشده است.

برادران با بیان اینکه خدمات شهر مشهد از دید گردشگران خارجی ارزان‌ترین خدمات در سطح جهان محسوب می‌شود، اظهارکرد: در این راستا در داخل کشور کلوپ‌های تخفیف تعریف نشده است که باید بخش خصوصی در این زمینه ورود یابد.

عدالتی در توزیع اعتبارات استانی و ملی از سوی دولت رعایت نشده است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: اقتصاد مشهد، اقتصاد خدماتی مبتنی بر زیارت و گردشگری زیارتی است، بنابراین رونق اقتصادی شهر در گرو گردشگری است. اقتصاد مشهد، اقتصاد خدماتی مبتنی بر زیارت و گردشگری زیارتی است، بنابراین رونق اقتصادی شهر در گرو گردشگری است.

برادران عنوان کرد: در خصوص جذب اعتبارات استانی و ملی، عدالت در توزیع اعتبارات رعایت نشده و بر خلاف وعده های مکرر، سهم مشهد به سایر شهرها تخصیص یافته است که باید نیمی از اعتبارات سایر شهرها با این شهر اختصاص می‌یافت.

وی ادامه داد: اگر ما ۸ درصد جمعیت کشور را داشته باشیم، باید ۸ درصد اعتبارات به ما تعلق بگیرد در حالی که سهم اعتبارات تخصیص یافته به شهر ما، ۴ درصد اعتبارات کشور بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری نیز وعده ریاست محترم جمهور سابق این بود که در ظرف ۵ سال، هر ساله ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شود که این وعده هم محقق نشد و اعتبارات این موضوع كلا به بیراهه رفت.

وی افزود: در خصوص سرمایه‌گذاری، اگر زائر حذف شود، سرمایه‌گذاری هم معنی ندارد و دولت باید از شهرداری های شهرهای زیارتی حمایت كند.

برادران بیان کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای افغانستان و عرب و سایر کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، یکی از اقدامات شهرداری این است که در محدوده منطقه ثامن اجازه تملک به کشورهای اسلامی داده شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: در حوزه نوسازی و توسعه سیمای شهری، در نوروز، تابستان و آخر صفر که حجم زائر بیشتری به شهر مشهد می‌آید، ظاهر شهر عوض می‌شود و حس میزبانی و مهمان‌نوازی برای ظاهر شهر مزایایی داشته است ولی هنوز تا وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد.

نیاز به گسترش خطوط قطارشهری مشهد

وی با اشاره به خطوط قطارشهری مشهد گفت: به عنوان یک کلانشهر و با در نظر گرفتن این حجم زائر، وجود یک یا دو خط قطار شهری، زیبنده این شهر نیست و با راه‌اندازی سایر خطوط، سیستم یکپارچه قطارشهری ایجاد شود.

برادران اظهار کرد: با راه‌اندازی کلیه خطوط باید به سهم استفاده‌کنندگان از قطارشهری به بیش از یک میلیون نفر برسد تا حجم سفرها با وسایل حمل و نقل شخصی و سایر وسایل کمتر شود.

وی افزود: در حوزه اتوبوس‌ها نیز علیرغم اینکه مصوبه هیات دولت این بود که ۴۰۰ اتوبوس، مازاد بر سهمیه شهر مشهد اختصاص پیدا کند اما متاسفانه در سه سال گذشته سهمیه اتوبوس شهر مشهد و سهمیه مازاد اختصاص داده نشده است، ما اکنون بالغ بر ۱۰۰۰ اتوبوس از دولت طلبکار هستیم که امیدواریم در دولت جدید این وعده محقق شود