خراسان رضوی
صفحه اصلی آرشیو تولیدات ویژه
بازگشت به صفحه قبلی
 
آرشیو تولیدات ویژه
دانش و فن آوری

نتایج 1 - 20 از 162

تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
ضریح در گذشته به معنی محفظه ی مشبك یا چوبی یا فلزی بوده كه روی قبر امامان یا امام زادگان میگذاشتند و هدف اصلی از گذاشتن این ضریح بر روی قبر مطهر ائمه و امام زادگان محافظت سنگ قبر آنها و همچنین تسهیل زیارت برای زوار و علاقمندان ائمه و امام زادگان بوده است .در دوره های تاریخی قبل ، قرون اولیه ضریح ها از جنس چوب و صندل ساخته می شده است . دوره های قاجاری به بعد ضریح ها به صورت آهنی در آمده اند . در مورد ضریح هایی كه بر روی سنگ قبر نصب شده است طبق منابع موجود اولین ضریح به سال 957 است تا قبل از آن صندوق پوش هایی داشتیم كه از قرن 5 به بعد بر روی قبر حضرت نصب می شده است . در سال 957 اولین ضریح كه بر روی قبر حضرت نصب شده ضریح شاه طهماسب معروف است دومین ضریح ما ضریح مرصع نشان یا ضریح نادری است كه به سال 1960 توسط شاهرخ نوه ی نادر نصب شد ضریح دوره قاجاریه كه به سال 233 و ضریح دوره ی رضا شاه است كه سال 1311 به ضریح شیر وشكر معروف است و آخرین ضریح سیمین نشان است كه بر روی سنگ قبر حضرت است و مورد زیارت علاقمندان حضرت قرار میگیرد .ضریحی كه مشاهده میكنید در سال 1330 در زمان تولیت آقای شادمان قرار داد ساختن آن را ابوالفضل حافظیان بسته است . ایشان در زمره رجال بزرگ و صاحب نام و عارف در آن دوره بوده است و بعد از 6 سال این ضریح كه 4 متر طول و 3 متر عرض و 14 دهنه داشته است كه بر روی ضریح آیاتی به صورت كتیبه در زیارت حضرت رضا و اهمیت زیارت نقل شده است در بالا سوره ی یاس را دارد از طلا كنده شده است در پایین اسامی ائمه را داریم كه به صورت برجسته در چهار طرف ضریح آمده است . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zarih01.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 14
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
در 26 شهريور 1357 زلزله ويرانگري به قدرت 5/5 ريشتر شهر طبس را لرزاند و تقريبا تمام شهر را به تلي از خاك بدل كرد . مردم از همه ي كشور كمك هايشان را مي رساندند و خوداشان هم به سمت طبس ميرفتند . كمك هايي كه از سمت يزد مي آمد آيت الله صدوقي ساماندهي ميكرد و وشهيد هاشمي نژاد ، آيت الله خامنه اي ،وت الله طبسي هم از خراسان آمده بودند و در طبس مستقر شده بودند .؛ هيئتي تشكيل دادند به نام گروه امداد امام (ره) . روزها به وضع مردم رسيدگي ميكردند و شبها تجمع و سخنرانيها را تشكيل مي دادند و مردم را از ظلم و جنايتهاي شاه آگاه ميكردند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zelzeleh_tabas.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 5
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
) شیخ احمد کافی (۱ خرداد ۱۳۱۵، مشهد - ۳۰ تیر ۱۳۵۷، چناران از روحانیان و خطیبان معروف پیش از انقلاب بود. سخنرانی‌های وی معمولاً بسیار پرشور بود. شیخ احمد کافی که مجموعه سخنرانی‌هایش هنوز طرفداران بسیاری دارد، در یک حادثهٔ رانندگی مشکوک در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۵۷کشته شد . شیخ احمد کافی در عصر پهلوی اول به دنیا آمد، در یکی از سخنرانی‌ها این طور تعریف می کند: «یکی از من پرسید شما اهل کجا هستید؟ من هم گفتم اهل بین‌الملل، اصلیتم یزدی هست متولد مشهد و ساکن تهران» بعد از این جمله‌ها به شوخی به مردم می‌گوید: «ما یزدی‌ها خیلی آدمای خوبی هستیم.» در اواخر دوران حکومت پهلوی دوم کشته شد. در واقع دوران فعالیتش در زمینه‌های مختلف هم‌زمان با نابه‌سامانی‌ها بود. در هجده‌سالگی رهسپار نجف شد و تا سال ۱۳۳۸ ه.ش در آن‌جا دروس سطح را نزد استادان معروف حوزهٔ علمیهٔ نجف گذراند و سپس به قم آمد و تا سال ۱۳۴۰ در قم ساکن بود و نزد استادانی همچون آیت‌الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی، آیت‌الله راستی کاشانی و مرحوم آیت‌الله مدنی تبریزی (شهید محراب) درس خواند. وی علی‌رغم کشمکش‌ها و احضارهای مکرر از جانب مقامات پلیس و نیروهای امنیتی حکومت با حضور فعال خود به ارائه خدمات دینی و ارشادی و تبلیغی و حمایت از گروه‌های مبارز و پرورش نیروهایی برای مبارزه با با حکومت پهلوی می‌پرداخت. کافی زمانی احضار و زمانی دیگر در بازداشت و گاهی تبعید می‌شد و این فشارها و محدودیت‌ها، باعث نشد وی دست از فعالیت و مبارزه بردارد. به طوری که دو سال قبل از مرگش یعنی در سال ۱۳۵۵ که به مدت دو سال به ایلام تبعید شد، او به خدمات اجتماعی و فرهنگی در این شهر دست زد شیخ احمد کافی در ۳۰ تیرماه ۱۳۵۷ بر اثر تصادف رانندگی به شکل مرموزی کشته شد. در این تصادف یک کامیون ارتشی با ماشین پژویی که آيت الله کافی در آن قرار داشت تصادف کرد. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/kafi.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 7
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
انقلاب پيروز شده است ، مردم نسبت به عناصر كليدي شكايتهاي فراوان داشتند و آنها را قاتل فرزندان و برادران خود ميدانستند . دادگاه هاي انقلاب تشكيل شد تا بتوانند در مسيري عادلانه با متهمان برخورد كند و جلو برخوردهاي سليقه اي و انتقام جويانه را بگيرد عدالتي بر اساس حاكميت اسلامي . مردم در راهپيمايي هاي روزها ي ابتدايي پس از انقلاب با شعار هايشان خواستار مجازات عوامل رژيم شاهنشاهي شده بودند تعداد دستگيردگان زياد بود ، از سرباز خاطي تا فرمانده جنايتكار ، كميته قضايي انقلاب كه بعدها دادگاه انقالاب نام گرفت تشكيل شده بود و شاكيان شكايت ها يشان ر آنجا ارائه ميكردند ، خانواده شهدا، زندانيان و شكنجه شدگان جزو اولين ها بودند قرار بود دادگاه ها با حضور خوداشان باشد . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/dadgahe_enghelab.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 4
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
احمد مهر مشهدی معروف به افخمی 77 سال سن دارد و از 9 ساگی قرآن تلاوت میكردم و شاید 50 سال گذشته است . تهذيبات قرآنی بر میگردد و به 6 یا 7 سالگی او ، در بازار امام رضا (ع) خانمی بود كه مكتب خانه قرآن داشت . قرآن را پیش آن خانم یاد گرفتم .احمد مشهدی شیخ القرآ سنی شهر مشهد مقدس است . اذان گفتن ایشان را زائرین و مجاورین استفاده میكردند . حشر و نشر او با قرآن است زيرا در هر فرصتی از تلاوت قرآن استفاده ميكنند. در سال 1329 رسما مؤذن جامع گوهرشادو كمكم به رادیو معرفی شد و اكنون هم در جلسات نیز شركت میكند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/mehre_mashhad.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 10
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
درتاريخ 5/5/1311شمسي در شهر علم خيز بهشهر از استان مازندران در خانواده اي مذهبي چشم به جهان گشود. پدرش سيد حسن مردي با ايمان و با تقوا و كاسب محل بود كه با زحمت فراوان مخارج زندگي خود و خانواده اش را تامين مي كرد. دوران رشد و بالندگي سيد عبدالكريم با اوجگيري حكومت ديكتاتوري رضاخان مواجه بود. رضاخان در دوران حكومت ننگين خود دين و دينداري را تحت فشار و اختناق قرارداده بود و در شهريور 1320 يعني زماني كه سيد عبدالكريم 10 ساله بود خاك ايران را ترك مي كند و پسرش محمد رضا به حمايت انگليس و آمريكا بر تخت سلطنت قرار مي گيرد كه او نيز دنباله روي سياستهاي پدرش بود. در همين ايام سيد عبدالكريم كه داراي هوش و ذكاوت خاصي بود ضمن درس خواندن بعد ازظهرها در مغازه پدرش به او كمك مي كرد و از آنجائيكه علاقه شديد به علم داشت ‘ با تشويق پدرش در حوزه علميه ي آيت ا... كوهستاني در روستاي كوهستان در 6 كيلومتري بهشهر همراه ديگر طلبه هاي جوان و با هدفي پاك و بي آلايش و با اخلاص و تشنه علم و اخلاق مجذوب رفتار حكيمانه آن استاد الهي شده و با جديت و تلاش به تحصيل علم پرداخت تا جائيكه در طول 4 سال دروس مقدماتي و مقداري از درس سطح فقه و اصول را به پايان رساند . اين دوره از زندگي اش نقطه عطفي بودكه با عظمت و زيبايي از آن ياد مي كرد. پس از اين ايام با كسب اجازه از محضر استاد كوهستاني عازم حوزه علميه قم شده و به ادامه تحصيل در زمينه فقه و اصول پرداخت و از اساتيد بزرگي بهره برد و در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات عظام بروجردي ‘ علامه طباطبايي و امام خميني (ره) شركت نمود و از اساتيد ديگرآيت ا... صدوقي سيد رضا صدر آيت ا... مجاهدي و مرحوم داماد كسب علم نمود و در سال 1340 پس از فوت آيت ا... بروجردي به مشهد مقدس مشرف شد و در درس آيت ا... ميلاني و آيت ا... شيخ مجتبي قزويني به تحصيل پرداخت . وي در سال 1335 در سن 25 سالگي با همشيره آقاي سيد حسن ابطحي ازدواج نموده و خطبه عقد آن دو در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) با حضور آيت ا... ميلاني انجام مي شود و با تشكيل خانواده زندگي بسيار ساده و بي آلايشي داشت كه با شهريه ي طلبگي ‘ زندگي خود را اداره مي كرد و بقيه آنرا از درآمد منبر و يا حق التاليف آثار بدست مي آورد و مخارج زندگي اش را تامين مي نمود. در سال 1342 در ايام دهه فاطميه مجالسي در سطح شهر مقدس مشهد برپا شد. شهيد ابتدا در منزل آقاي اخوان فاطمي واقع در كوچه عباسقلي خان جنب گرمابه اسلامي منبر مي رفته و در شبهاي 21 و 22 و 23 سال 1342 در مسجد فيل واقع در پايين خيابان منبر داشتند و در آنجا درباره حقوق زن و انجمن هاي ايالتي و ولايتي و كاپيتولاسيون صحبت مي كردند كه در شب سوم روز 3 شنبه 23/7/1342 مامورين شهرباني مسجد را محاصره كردند و قصد بردن شهيد هاشمي نژاد را داشتند . در اين حادثه كه جمعيت منسجم حدود پانزده هزار نفر بوده است تعدادي شهيد ‘ تعدادي مجروح و تعدادي اسير و زنداني شدند و شهيد بزرگوار بازداشت و زنداني و سپس ممنوع الملاقات شدند . رژيم منحوس با تلگراف ابراز تاسف آيت ا... ميلاني ‘ شهيد را به دو ماه زندان قابل خريد محكوم نمود . ضمن اينكه دادستان تقاضاي اعدام براي ايشان نموده بود . در همان شبها راديو بي بي سي اعلام كرد كه در مشهد حادثه مسجد فيل را كه از نادرترين حوادث مي باشد ‘ شير بچه اي در مشهد بوجود آورده است . بعد از آن شهيد هاشمي نژاد بارها و بارها دستگير و زنداني شدند تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 كه از زندان آزاد گرديدند و در سنگر دبير كل حزب جمهوري اسلامي مشهد جهت ارتقاي سطح آگاهيهاي اعضا و حزب جوانان خدمات شايسته اي را انجام دادند . سپس وي با راي قاطع مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه يافته و در تصويب قوانين حياتي چون ولايت فقيه بيشترين نقش را ايفا نمودند . در قضاياي جنگ تحميلي يكي دو نوبت به همراه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت ا... خامنه اي به مناطق جنگي رفته و در افشاي خيانتهاي بني صدر ملعون و جبهه متحد ليبرالهاي سلطنت طلب و منافقين سهم بسزايي داشتند. اما نقشه ترور شهيد هاشمي نژاد از درون سازمان منافقين طرح ريزي شد و صبح روز هفتم مهر ماه 1360 همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه عليه السلام طبق معمول در كلاس درس حضور يافته و ساعت 8 صبح هنگامي كه در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجي حزب جمهوري اسلامي به خيل شهدا پيوست و پيكر پاكش در حرم مطهر حضرت علي بن موسي الرضا (ع) بخاك سپرده شد و سه روز عزاي عمومي در خراسان اعلام گرديد . مدت زندگي شهيد حدود 49 سال و 2 ماه و 2 روز بوده است . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/hasheminejad.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 11
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
علامه بهلول گنابادی، در روستای بیلند شهر گناباد به سال ۱۲۷۹ متولد شد. در کودکی به مکتب پدرش رفت و هشت ساله بود که حافظ کل قرآن شد. سپس به تحصیل علوم قدیمه پرداخت و دوره هایی چون شرح لمعه، مطول تفتازانی و حاشیه را نزد پدر گذراند. در همین دوران در مجالس روضه‌خوانی شرکت می‌کرد و به گفته خودش، در کودکی برای زنان منبر می رفت. در ۲۷ سالگی برای تکمیل دروس حوزوی به مشهد رفت و از محضر آیت الله حسین قمی درس گرفت. نخستین برخورد سیاسی او برهم‌زدن مراسمی بود که در اول محرم به مناسبت حضور همسر رضاشاه و امان الله خان پادشاه افغانستان در باغ ملی سبزوار بر پا بود. به این ترتیب تحت تعقیب عوامل حکومت پهلوی قرار گرفت و پیاده رهسپار قم شد و سپس به کربلا رفت. وی پس از واقعه مسجد گوهرشاد به علت تحت تعقیب بودن به افغانستان گریخت. در آن جا نیز دست از مبارزه سیاسی برنداشت و به همین علت به زندان افتاد و مدت ۳۰ سال را در اسارت گذراند. وی علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب و تاریخ انبیا، اشعار نغز و طنز نیز می سرود و گفته می شود ۲۰۰ هزار بیت سروده و ۵۰ هزار بیت نیز از شاعران دیگر حفظ بوده است. مهمترین حرکت سیاسی بهلول پس از اقدامات رضاشاه در جهت فرنگی‌مآبی به وقوع پیوست. دستور رضاشاه برای برسرنهادن کلاه پهلوی، با مخالفت روحانیون مواجه گشت. روحانیونِ مشهد نیز با تجمع در منزل آیت الله یونس اردبیلی، تصمیم به فرستادن نمایندگانی برای مذاکره با رضاشاه گرفتند و آیت‌الله حسین قمی به این منظور انتخاب شد. وی که رهسپار قم بود با توقف در باغ مهراج‌الملک شهر ری بازداشت و ممنوع‌الملاقات شد. به دنبال انتشار این خبر در مشهد، مردم با تجمع در مسجد گوهرشاد، خواستار آزادی آیت‌الله قمی شدند. از سویی بهلول نیز در شهر فردوس علیه حکومت سخنرانی کرد. پس از فرار از دست مامورین شهربانی فردوس با کمک آقا نجفی (از علمای فردوس) به مشهد رفت و پیش از دستگیری توسط مامورین شهربانی، توسط ماموران آستان قدس در یکی از حجره های صحن مطهر زندانی شد. مردم که از این ماجرا اطلاع یافتند به کمک نواب احتشام رضوی وی را آزاد کردند و او نیز با رفتن به روی منبر، سخنان تندی را علیه حکومت ایراد کرد. بهلول در شب ۲۰ تیر ۱۳۱۴ دوباره برای آگاه سازی مردم به منبر می رود و همراه نواب احتشام و شیخ حسین اردبیلی سخنانی را ضد دستگاه رضاخان بیان می کند. سرانجام در ساعت ۲۱ استاندار و فرمانده لشکر مشهد به مسجد حمله کرد و با مسلسل و تفنگ به قتل عام مردم اقدام نمود. وی در سال های بعد از انقلاب اسلامی ایران، در خراسان سکونت داشت و به وعظ، هدایت و راهنمایی مشغول بود. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/BOH.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 7
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
اول رود خانه اي بود كه از كشف رود يا از چشمه گيلاس مي آمد . از وسط خيابان آب نهر به نام آب خيابان ميگذشت . از مردم رد ميشد و در دروازه پايين خيابان مازاد آب صرف كشاورزي ميشد . لباس ها را در آن جوي ميشستند مشك آب و پيت آب را مي آوردند درب خانه ها ، كوه ها ي بزرگي بنام خمر كه بعنوان آب شرب از آن استفاده ميكردند . وقتي هنوز آبها در لوله ها جاري نشده بودند بايد براي هر ظرف آبي مقداري پول مي پرداختيم . وجود حوض هاي بزرگ كه كُر بود و از يك متر مكعب آب بيشتر داشت . آب مسجد گوهرشاد گرانترين و صاف ترين آب بود . شهرداري در ميدان دقيقي نزديك حرم زده شد و منبع هاي بسيار بزرگي در آنجا قرار دادند . سال 1337 و 1338 تصميم به احداث تآسيسيات ابرساني قاسم آباد شد و كمكم لوله كشي شده و آب مثل رگ حيات در بدن جامعه جاري شد تا پاكيزه تر حفظ شود . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/abbbbbbbbbbbbbbb.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 3
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
از پرندگان بسیار‎ ‎زیبا و باشکوه کویرهاست‎. طول بدنش از نوک منقار تا انتهای‎‎ دم، حداکثر به ۶۵سانتی‌متر می‌رسد‎. نر و ماده ‎ شبیه هم هستند، ولی نرها حدود ۱۰ درصد از ماده‌ها بزرگتر‎می‌باشند‎. «هوبره نر» دارای دمی نسبتاً بلند و بالهایی باریک در‎ ‎هنگام پرواز است.‎ دو رشته پرهای زینتی‎ سیاه و سفید در حاشیه گردن دارند ‎که‎ سیاهی‎ آنها در پشت گردن به خوبی مشخص است. «هوبره» عموماً پرنده‌ای مهاجر است که در بیابانها و دشتهای نیمه بیابانی و خشک زندگی می‌کند و در دو فصل بهار و پاییز به سرزمینهایی بسیار دور دست مهاجرت می‌کند. این پرنده در مناطق جنوب غرب استان هرمزگان به آن چرز می‌گویند. در حدود ۳۲ نوع هوبره در دنیا وجود دارد، نسبت بزرگ آنان در قارهٔ آفریقا موجود است، که ۲۳ نوع در بر می‌گیرند. مشهورترین آنان (حُباره عربی) است بارنگ خاکی و خاکستری، اما «حباره آسیوی» (هوبره آسیوی) مایل به رنگ زرد وخاکی، و «هوبره آفریقایی» مایل به سیاه رنگ است. نر هوبره از ماده بزرگتر است، ودور گردنش از پر خاکستری پوشیده‌است، دو طرف گردنش با خط سیایی کشیده نمایان است. «هوبره» تکزیست وگاهی هم در مجموعات کوچکی زندگی می‌کند، أما هنگام تزاوج و جفت‌گیری و تخم گذاری جفت جفت دیده می‌شوند. ودر مسافاتی تا حدود ۵ کیلومتر انتشار می‌یابند. در شب پرواز می‌کنند، نیاز زیادی به آب ندارند، اما در عصرها در مناطقی که آب وجود دارد مانند (آبدان‌ها) وغدیر، وحوضچه‌های آبی به وضوح دیده می‌شوند. دشتهای اطراف شهرستان بستک بویژه دشت « صحرای خلوص » در فصل بهار میزبان «هوبره‌ها» هستند و مردم از نزدیک می‌توانند با این پرنده زیبا آشنایی بیشتری بیدا کنند. این پرنده از میش مرغ کوچکتر و از زنگوله‌بال بزرگتر است، از لحاظ ظاهری به بوقلمون ماده شباهت دارد، گردن و دم خرمائی رنگش دراز است، نر و ماده در تمام فصول از روی دسته پرهای سیاه و سفید بلندی که در طرفین گردن آنها آویزان است، کاکل کوتاه سیاه و سفید و چشم‌های درشت تشخیص داده می‌شوند سطح پشتی این پرنده قهوه‌ای و خاکی کمرنگ، با خطوط مجدار فراوان، سطح شکمی آن سفید و ناحیه گلویش، خاکستری کمرنگ است . در پرواز پشت و پوشپرهای بال، به رنگ خاکی یکدست به‌نظر می‌آید، شاهپرهای سیاه بال دارای یک قسمت سفید رنگ در قاعده شاهپرهای نخستین می‌باشد ولی مقدار آن از سفیدی بالهای زنگوله بال و میش مرغ بسیار کمتر است . آهسته بال می‌زند، بالهایش دراز است . در پرنده‌های نر دو رشته پرهای زینتی‎ سیاه و سفید در حاشیه گردن دارند ‎که‎ سیاهی‎ آنها در پشت گردن به خوبی مشخص است. زمینه پر و بالشان خاکی رنگ است ‎که در زیر ‎بالها کم و بیش سفید می‌شود. سر و تاجی با رگه‌های سیاه و سفید بر زمینه‌ای ‎خاکی رنگ‎ دارند و بالای دمشان خاکستری ‎با رگه‌های عرضی تیره‌تر است‎. نرهای‎ نابالغ شبیه ماده به نظر می‌رسند‎، اما پرهای زینتی‎ حاشیه گردن، أما در «ماده‌ها» کمتر است.‎ معمولاً از راه خوردن حشرات تغذیه می‌کند. در زمستان و تابستان «هوبره‌ها»، گیاهان کوچک، حشرات، قورباغه‌ها، کرم‌ها، خزندگان را می‌خورند. همچنین دانه‌های میوه‌های خشک، عقرب، ملخ نیز می‌خورند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/HOBAREH.flv در نگاه بيشتر ببينيد
شنبه, 22 شهریور 1393 | آبازدید 20
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
سنگ‌چشم‌ها یا آلاگزنه پرندگانی هستند با طرح مشخص پروبال، منقار قلاب مانند، پاهای قوی و چنگالهای تیز که رفتارشان شبیه پرندگان شکارگیر است. اغلب روی جاهای بلند با قامتی راست در انتظار شکار می‌نشینند و طعمه خود را روی بوته‌های خار میخکوب و آویزان می‌کنند. پروازی پرتوان و موجی دارند. تک‌زی هستند، نر و ماده آنها تقریباً همشکل است (جز در سنگ‌چشم پشت سرخ(ندازه سنگ چشم پشت سرخ 17 سانتی‌متر ؛ جنس نر سنگ چشم پشت سرخ، به وسیله پشت بلوطی رنگ ، تارک و دمگاه خاکستری مایل به آبی کمرنگ و نوار پهن و سیاه صورت که چشم ها و پوشپرهای گوش را در بر می گیرد ، مشخص می شود . سطح شکمی آن سفید مایل به صورتی است . دمی سیاه با کناره های سفید دارد که اغلب آنرا به چپ و راست حرکت می دهد . اما جنس ماده این پرنده معمولا فاقد سیاهی روی صورت است ، سطح پشتی آن قهوه ای مایل به خرمایی تیره و سطح شکمی نخودی رنگ دارد که دارای نقش فلس مانند به رنگ قهوه ای است . پرنده نابالغ ، خرمایی رنگتر از نابالغ سنگ چشم کله سرخ است ولی دمگاه ، پرهای شانه ای کمرنگ و نوار بالی را ندارد . پروازش معمولا مستقیم است و هنگام شکار ، اطراف پرچین ها بالبازروی و درجا بالزنی می کند . اغلب در جای بلندی می نشیند و از آنجا بر روی طعمه می جهد . بیش از سنگ چشم های دیگر ، پرندگان کوچک و حشرات بزرگ، موشهای صحرایی و مارمولک را توسط خارهای گیاهی به سیخ می کشد و نوش جان می کند روی بوته یا درخت لانه می‌سازند و از حشرات، خزندگان، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کنند. سنگ چشم خاکستری جنوبی ، 24 تا 25 سانتیمتر طول دارد و به اندازه ی سنگ چشم خاکستری است. اما با ل هایش اندکی کوتاهترند ، منقار نسبتا سنگین و پاها بلند است. با سنگ چشم خاکستری بزرگ از نظر ساختمان ظاهری و پرو بال فرق می کند. رگه های سفید روی دم کمتر و در مجموع کمی تیره تر از سنگ چشم بزرگ است. حالت سیاهی پشت چشمان دارد و سفیدی گلو و پشت در تضاد با زیرتنه می باشد. در پرنده ی جوان روتنه کمرنگ تر و قهوه ای تر از بالغ ولی زیر تنه بنفش نخودی است. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/sang_chashm.flv در نگاه بيشتر ببينيد
شنبه, 22 شهریور 1393 | آبازدید 15
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
شاه كه در آغاز دهه ي 50 در روياها ي خود پشتوانه ي حكومت اش را 2500 سال سلطنت در تاريخ ايران مي ديد قصد كرد در نمايشي خود را به اعقابي تاريخي كه هيچ ارتباطي با او و پدراش نداشتند پيوند بزند . جشن هاي 2500 ساله براي محمد رضا حكم پلي را داشت كه او را به كوروش بنيانگذار سلسله هخامنشي ميرساند جشني كه در آن همه سران كشورها ي جهان براي تماشا دعوت شده بودند در دهكده ي سران كه در كنار تخت جمشيد به شكل ستاره اي پنج پر ايجاد شده بود 20 پادشاه و امير عرب ،5ملكه ، 21 شاهزاده ، 16 رئيس جمهور ،3 نخست وزير ،4 معاون رئيس جمهورر و 2 وزير خارجه كشور جهان شركت كردند . در شب نخست اين مراسم كيكي فرانسوي به شكل آرامگاه كوروش و به ارتفاع 3 متركه تهيه آن نيم ميليون دلار هزينه برداشته بود بريده شد . اجراي سنفوني موريس چك ناواريان در اين شب و خاويارهاي طلايي تنها پذيرايي ايراني در اين جشن بود چه اينكه همه چيز از ساختمان و مبلمان گرفته تا ساير وسايل غير ايراني بود عمده فعاليتهاي تداركاتي نيز به خارجيان سپرده شده بود . قسمت اصلي نمايش رژه ي سربازان دوره هاي مختلف تاريخي از هخامنش تا پهلوي بود كه در آن سعي شده بود همين ساز و برگ جنگي سربازان نماد تمدن كهن ايراني معرفي شود . براي اين رژه و گريم سربازان 5 هزار كيلو مو و پشم به اندازه ي مصرف يكسال تأترها ي تمام اروپا از فرنگ وارد شده بود ،در ادامه اين نمايش شاه در كنار آرامگاه كوروش ظاهر شد و متني را كه شجاع الدين شفا نوشته بود خواند . بازي چنان ماهرانه طراحي شده بود كه شاه خوداش نيز بغض كرد ، مورخان و اديبان وابسته به دربار به سفارش وزير نظر شفا كتابهاي بسياري در مدح تاريخ ايران باستاني نگاشتند و تلاش شفا بر اين بود كه ريشه خاندان پهلوي را به تاريخ اساطير ي ما وصل كند حال آنكه آنچه تمدن و فرهنگ ايراني را ساخته بود نه سلاطين كه مردم خرد ورزان و انديشمندان ايراني بودند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/jashn_shahi.flv در نگاه بيشتر ببينيد
شنبه, 22 شهریور 1393 | آبازدید 17
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
حسين غنمي هستم و 30 سال است در بخش صنعت فعاليتهاي ويژه انجام داده ايم 14 سال است به صورت خاص چند پروژه را انجام داده ايم (از جمله )نيروگاه برق و موتور خودرو بدون سوخت را ثبت اختراع كرده ايم . توليد برق از خود برق بدون سوختن انرژي توليد كرده ايم . هر ژنراتور ي با هر تواني با 1 الكترو موتور 3/1 كه 3/1 توان آن را نياز دارد بچرخش در مي آيدپس از استارت اوليه (20 تا 30 ثانيه ) سپس استارتر از مدار خارج ميشود و 3/1 خروجي ژنراتور ر ا براي حركت و مازاد ميتواند الكترو موتور را تغذيه كند . اين اختراع در بخش صنعت ، كشاورزي ، دامداري ، خانگي كاربرد دارد و كم هزينه است . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/nirogah.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 24 مرداد 1393 | آبازدید 92
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
حسين غنمي هستم ، قطارهاي بدون چرخ و موتور را به ثبت اختراعات رسانده ام كه ويژگيهاي بسيار خارق العاده اي دارد و ميتواند منشأ تحول در دنيا باشد . چرا يك قطار براي 50 تن كار مفيد 50 هزار تن جرم مرده را به دنبال ميكشد؟ به همين دليل قطعاتي مثل چرخ و لوكوموتيو را روي ريل قرار داده ايم و ريل را متحرك كرده ايم به همين دليل هزينه ها به 10 درصد كاهش پيدا كرده و امنيت به 100 درصد رسيده و جايگزين هواپيما و همچنين با هزينه ي ساخت كمتر از قطارهاي فعلي . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/ghatar.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 24 مرداد 1393 | آبازدید 68
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
در قدیم نان را تازه تازهمصرف ميكردند وبا توجه به نیاز تولید می کردند یا این که نان را خشک می کردند و هنگام خوردن مقداری آن را نمناک می کردند و می گذاشتند تا نم منتشر گردد (قرار دادن آن داخل یک پارچه باعث منتشر شدن نم و یکنواختی نان می گردد) و سپس آن را میل می کردند. جا نانی های امروزی که پلاستکی و در بسته هستند یا نگهداری نان در سفره های پلاستیکی که به نان هوا نمی رسد، خود باعث تسریع در کپک زدن نان ها می گردد. اگر نان خشک شود و در جای خنک نگهداری شود، هیچ وقت کپک نمی زند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/nanmashhad.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 24 مرداد 1393 | آبازدید 80
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
اَرغَوان نام درختی است از سرده ارغوان. بلندی آن گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما بیشتر به صورت درختچه‌است. ارغوان گیاه بومی سرزمین‌های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیاست و در ایران در خراسان رضوی ،ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس به صورت خودرو می‌روید. این درخت را به عنوان گیاه زینتی می‌کارند. در شهرهای شمالی استان خوزستان مانند دزفول، شوشتر، مسجدسلیمان و هفت تپه نیز این گیاه به وفور یافت می‌شود اما زمان گلدهی آن اواسط زمستان است. ولایت پروان در کشور افغانستان نیز برای رشد ارغوان بسیار مناسب است بگونه ای که در اردیبهشت ماه هر سال دشتهای این ولایت به گلهای زیبای ارغوان آذین شده و نمای زیبایی را به منطقه می دهد. هرساله مراسمی ادبی و فرهنگی به نام جشن ارغوان با حضور شاعران و نویسندگان و همینطور مقامات دولتی و محلی در منطقه پروان برگذار می گردد و حتی دولت افغانستان در صدد انست که این جشن را در میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند. برگهای ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف است. گلهای این درخت در اوایل بهار، در گروه های۳ تا۶ تایی، روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ‌ها پدید می‌آیند و چون عده آنها بسیار زیاد است، منظره زیبایی به درخت می‌دهد. مزه گل ارغوان ترش و نسبتاً مطبوع است. از این رو در بعضی از کشورها گل ارغوان را همراه سالاد می‌خورند یا در بعضی از غذاها می‌ریزند. ارغوان در خاکهای آهکی پرقوت بهتررشد می‌کند و در برابر خشکی مقاوم است و به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد. برای زیاد کردن این درخت، بذر آن را فروردین در هوای آزاد می‌کارند. این درخت را از راه پیوند و قلمه زدن نیز زیاد می‌کنند.ارغوان، درختی آشنا که مقاومتی بی‌نظیر دارد. این درخت هر جا که آب کم و خاک نامطلوب است سبز شده و محیط زیست ما راحیات بخشیده‌است. امروزه مراکز حفاظت از منابع طبیعی آن را برای حاشیه شهرها و روستاها توصیه نموده و حتی بعضی از مراکز دولتی نهال ارغوان را تولید و به طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. این درخت در خاک‌های گچی و آهکی راحت رشد می‌کند و گرمای تند آفتاب و خشکی خاک را به آسانی تحمل می‌نماید. سرزمین مادری‌اش مناطق شرق مدیترانه‌است و در کشور ما گسترش زیادی دارد. اوایل «اردیبهشت»، ارغوان تماشایی‌ترین زمان خود را می‌گذراند. در این هنگام در حالی که شاخه‌ها هنوز بدون برگ هستند، گل‌های خوشه‌ای و صورتی‌رنگش به حالت آویخته ظاهر می‌شوند و سپس برگ‌های سبز و قلبی‌شکل، آن شاخه‌ها را زینت می‌بخشد. وقتی عمر گل‌ها به پایان رسید، بذرها در داخل محفظه‌هایی به نام نیام قرار گرفته و تمام طول سال روی شاخه‌ها باقی می‌مانند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/arghvan.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 26 تیر 1393 | آبازدید 116
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
قره قات (قره قاط) يا سياه گيله درختچه ي کوچکي که داراي برگ هايي بيضوي و به رنگ سبز روشن است. برگ هاي اين گياه بادوام بوده ولي در زمستان بر روي گياه باقي نمي مانند. گل ها که در کنار برگ ها مي رويد سفيد مايل به سبز و يا گلي رنگ است. ميوه ي اين گياه از نوع سته است و پس از رسيدن کامل به اندازه ي نخود شده و حاوي آب بنفش رنگي مي باشد ميوه ي نارس آن کمي ترش و ميوه رسيده کمي شيرين است. ميوه ها از غباري سفيد رنگ پوشيده شده اند. قسمت مورد استفاده ي قره قاط شامل برگ، ريشه و ميوه است. البته مهم ترين مصرف دارويي، مربوط به ميوه ي آن مي باشد. ميوه ها پس از رسيدن کامل اکثراً آبي مايل به سياه هستند. قره قات در اکثر نواحي جنگلي آسياي صغير، قفقاز، سيبري، آمريکاي شمالي و به خصوص اروپا يافت مي شود. اين گياه در ايران رويش ندارد؛ ولي گونه ي ديگري که شرح داده شده است در سرزمين ايران وجود دارد دانه ي قره قات حاوي حدود 88 درصد آب است. بقيه مواد شامل آنتوسيانين که در ميوه هاي تازه 1/0 تا 25/0 درصد در نوسان بوده، ولي در عصاره غليظ شده ي اين ميوه، 25 درصد مي باشد. اکثر اين آنتوسيانين ها به شکل گلوکزيد هستند و تنها مقدار کمي در طبيعت و در اين گياه به صورت آزاد مي باشند. حدود 15 آنتوسيانوزيد که اجسام فعال گياه مي باشند، در اين گونه از قره قات شناسايي شده است، بعضي گياهان ديگر از جمله گونه هاي ديگر قره قات، Ribes nigrum و انگور داراي آنتوسيانين هاي مشابهي هستند. ميوه ي هر سه گياه مذکور در اروپا به صورت دارويي مصرف مي شود قره قات یا قارا قات (Redcurrant) با نام علمی Ribes rubrum میوه‌ای جنگلی است که بومی اروپای غربی و شمال کشورهای ایتالیا، اسپانیا، لهستان و پرتغال است. قره قات در جنگلهای منطقه ارسباران، مخصوصا جنگلهای اطراف روستای عباس‌آباد، نیز به وفور یافت میشود. ارتفاع بوته قره قات ۱-۱.۵ متر است و گاهی تا به دو متر نیز می‌رسد. شکوفه‌ها، بعلت رنگ زرد مایل به سبز شان تا حدی نامرئی هستند. میوه‌ها در خوشه‌های آویخته پدید می‌آیند. هر خوشه ۳-۱۰ میوه قرمز شفاف با قطر ۸-۱۲ میلیمتر را شامل میشود. هر درختچه ۳-۴ کیلو میوه در سال میدهد. میوه‌ها در اواسط تابستان میرسند. قره قات نباید با سیاه گیله و بلوبری اشتباه شود. آن میوه‌ها طعمی مایل به شیرین دارند. متأسفانه این اشتباه اسامی، بعلت نایابی نسبی قره قات و شناخته شدن بلوبری از طریق ارتباط با جهان غرب، حتی در محیطهای آکادمیک شیوع پیدا کرده است. توصیفی که یک منبع سنتی تر از قره قات میکند، به واقعیت نزدیکتر است: "اسم ترکی من ((قره قاط)) است به من قراقات و قراطاط هم گفته اند، عده ای از گیاه شناسان قدیم ایران از جمله بغدادی مرا نوعی زغال اخته و عده ای دیگر نوعی زرشک می دانند..." طعم میوه قره قات ترش است. این میوه در کشورهای اروپایی برای درست کردن مرباهای نسبتاً گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد علی‌رغم اینکه کاشت و نگهداری قره قات چندان سخت نیست، این میوه حتی در اروپا نیز کمیاب است. در ایران، خشک شده قره قات در عطاری‌ها یافت میشود. دم کرده قره قات را برای رقیق کردن خون تجویز می‌کنند و اعتقاد بر آن است که خوردن آن از سکته قلبی ممانعت میکند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/ghat.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 26 تیر 1393 | آبازدید 167
17. پده
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
پده از جمله گونه های درختی است که در مناطق خشک و نیمه خشک در حاشیه رودخانه ها وجود دارد و ایران نیز با20000هکتار پده زار از جمله مناطق عمده رویش پده است.ا ز خصوصیات این درخت این است که علاوه بر مقابله با شوری خاک قادر است شرایط اکولوژیکی حاکم بر مناطق استقرار پده از جمله اقلیم ,بارندگی اندک,تابستان گرم و زمستان سرد,بادهای قوی,تشعشعات شدید خورشیدی,تبخیر بالا و تناوب دوره های سیلابی و خشکی رودخانه را تحمل نماید.از این نظر جوامع پده نقش مهمی را در نواحی بیابانی ایفا مینماید.در ایران نیز با توجه به تنوع شرایط اقلیمی و وجود رودخانه هایی با سیلاب های متناوب به خصوص در مناطق پست,مناطقی از بخش های انتهایی خروجی حوضه رودخانه کرخه و کارون در استان خوزستان و اترک وتجن در خراسان از جمله مناطق عمده رویشگاه پده هستند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/padeh.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 26 تیر 1393 | آبازدید 115
18. سماق
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
نام علمی سماق Rhus coriaria است. "سماق" در قدیم "سماک" نیز تلفظ می‌شده است، در حقیقت فارسی آن سماك و عربی آن سماق است. سُماق درختچه ای است کوهستانی که میوه‌های خوشه‌ای دارد. رنگ میوه ی آن قرمز و قهوه‏ای است (تصویر مجاور) و طعم آن گس است، ولی پس از رسیدن ترش می‏شود. میوه‌ ی سماق پس از کوبیدن به عنوان چاشنی، همراه با غذاهایی مانند کباب استفاده می‌شود. این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه‌، جنوب ایتالیا و آسیای شرقی به ویژه در ایران دیده می ‌شود. نواع متنوعی دارد که برخی از آنها جنبه ‌ی تزیینی‌ داشته و اگر حواسمان نباشد، می ‌تواند موجب مسمومیت و خارش گردد. در یونان باستان از چوب سماق برای رنگ آمیزی پارچه‌های پشمی استفاده می‌شده است و در کشور ایتالیا از این گیاه برای رنگ دادن به چرم استفاده می کردند. در برخی از کشورها از سماق نوشیدنی تهیه می‌ کنند که برای تسکین درد معده و اختلالات گوارشی موثر است سماق از نظر طب قدیم، سماق سرد و خشک است . خواص دارویی ای که سماق دارد: خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن تا میزان ۸۰/۸% باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت، مفید تشخیص داده شود. درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده است. سماق برای دندان‌ درد مفید است و اشتها را تحریک می‌کند لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند. به‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می‌باشد. خوردن سماق تازه ایجاد مسمومیت می‌کند. سماق از نظر طبیعت سرد و خشك است، قابض و مقوی معده است، از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری میكند و خونریزی را بند می آورد مالیدن سماق به دندان برای تقویت و استحكام لثه ها مفید است و مضمضه خیس كرده سماق در آب نیز برای زخم دهان و تقویت لثه ها مفید است. میوه سماق نباید تازه مصرف شود زیرا ایجاد مسمومیت میكند و همیشه باید خشك آن سائیده و مصرف شود. سماق یکی از منابع مهم ویتامین ث است و سموم را از بدن بیرون می راند دفع خونریزی معده و اسهالها را قطع می کند ، چه در مورد اسهال مزمن و مسمومیت غذایی و چه در مورد گرمازدگی- خوردن آن باعث افزایش ترشح غدد بزاقی شده و در نتیجه عمل هضم غذا را آسانتر می کند. (آب جوشانده برگهای سماق ، آرامبخش کولون گرفتگی روده) ، برطرف کننده خارش بدن و درمان بی اختیاری ادرار است.- خوردن مرتب سماق برای مبتلایان به دیابت مفید است زیرا یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض و بیماریهای مختلف درافراد دیابتی ترکیب شدن گلوکز با مولکولهای پروتئین های حیاتی بدن ات که به تغییر ساختار شیمیایی و عملکرد این پروتئین ها می انجامد. مطالعات انجام شده بر روی گیاه سماق نشان می دهد که سماق در حدود 81 درصد از بروز این فرایند جلوگیری می کند.- ضماد برگهای آن بر روی شکم کودکان ، اسهال و شکم پیچه را برطرف می سازد- از آنجایی که سماق خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده دارد در اسهالهای ناشی از مسمومیت بسیار مفید است.- خوردن سماق با زیره اشتها را زیاد می کند- مسواک زدن با گرد سماق بارای تقویت لثه و معالجه زخمهای دهان مفید است.- جهت سیاه کردن موی سر هم به کار می رود در این صورت باید برگ درخت سماق را در آب پخته ، مدتی بر روی مجازات قرار دهید. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/somagh.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 26 تیر 1393 | آبازدید 200
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
اين گياه كه ارتفاع آن به 2 متر ميرسد داراي برگ هاي پنجه اي و 5 تا 7 برگچه ي نيزه اي با نوك كشيده و تيز كه روي برگ آن كرك دار و به رنگ سبز تيره مي باشد . طول هر برگچه 5 تا 10 سانتي متر است و گل آن به طول 5 تا 10 ميليمتر ميباشد . گل هاي ويتكس فاصله دار و بنفش رنگ ميباشد . درخچه ي ويتكس در طول ارغوان شاخ و برگ خود را گشوده و طراوت و زيبايي تازه به محيط اطراف خود بخشيده است اين گياه كه در سواحل مديترانه ، يونان ، آسياي صغير ، سواحل سوريه ، مصر ، اردن وقفقاز مي باشد . در ايران نيز در نواحي استپي اطراف كرج و استان خراسان به طور خودرو ديده مي شود . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/vitex.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 26 تیر 1393 | آبازدید 105
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
نقالی ایرانی یا افسانه‌گویی ایرانی کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران است و از مدتها پیش نقش مهمی در جامعه دارد. نقال کسی است که نقل حماسی می‌گوید و مضمون نقلهایش بیشتر پیرامون داستان شاهان و پهلوانان ایران زمین است. نقال شعر یا نثرها را با حرکات و اشارات و گاهی به همراه موسیقی و توصیف کتیبه‌ها و نقاشی‌ها بازگو می‌کند. نقال به استعداد قابل توجهی برای حفظ اشعار و متنها و هم‌چنین توانایی بداهه‌گویی و مهارت سخنرانی نیاز دارد. لباس نقال، لباسی ساده‌است و گاهی به همراه کلاه باستانی یا کتهای زرهی در طول اجرای برنامه برای بازگو کردن صحنه‌های نبرد است. نقال به عنوان نگهبان فرهنگ عامیانه، داستانهای حماسی و قومی و موسیقی فولکلور ایران شناخته می‌شود. نقالها پیش‌تر در قهوه‌خانه‌ها و مکانهای تاریخی مانند کاروانسراها به اجرا برنامه می‌پرداختند. امروزه با کاهش محبوبیت قهوه‌خانه‌ها و از بین رفتن کاروانسراها و به وجود آمدن اشکال جدید سرگرمی و کم کاری عرصه فرهنگ در ایران هواداران این هنر دراماتیک ایرانی به تدریج رو به کاهش است. دوین پروندۀ ثبت جهانی نقالی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد فردوسی، خانۀ تاتر و مرکز هنرهای نمایشی کشور ایران انجام پذیرفته است. ثبت پروندۀ «نقالی» در ششمین اجلاس میراث معنوی ناملموس یونسکو در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۱ به ثبت جهانی رسید http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/naghali.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 19 تیر 1393 | آبازدید 98

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 9

تاریخ آخرین به روز رسانی : 2014-09-17