خراسان رضوی
صفحه اصلی آرشیو تولیدات ویژه
بازگشت به صفحه قبلی
 
آرشیو تولیدات ویژه
دانش و فن آوری

نتایج 1 - 20 از 171

تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
50بدر جشنی سنتی و آیینی در قزوین است که هر سال در 19 اردیبهشت یا پنجاهمین روز از آغازسال شمسی در این شهر برگزار می شود. مردم قزوین این روز را براي شكرگزاري و طلب باران در مصلا ي قديمي شهر جمع ميشوند ودست به دعابر ميدارند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/50.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 25 مهر 1393 | آبازدید 22
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
دكترحسين حسين زاده متولد 1342 است . پس از اخذ مدرك ديپلم در سال 1362 داروسازي مشهد قبول شد و ادامه تحصيل داد وعضو هيئت علمي شد .از ابتداي سال 1368 وارد دانشكده داروسازي شده و پس از يكسال با بورس تحصيلي به كشور انگلستان رفت و در كشورگلاسكو دوره يphd )دكتري) را گذراند . به تازگي گام در 50 سالگي خود گذاشته است در همين سن نسبتا اندك با داشتن 14 سال تجربه رياست دانشكده داروسازي مشهد ، سالها استادي دانشگاه و تربيت دانشجويان بسيار و انتشار بيش از 12 جلد كتاب تأليف و ترجمه از استاداني است كه توانسته است پله هاي ترقي را پشت سر بگذارد و به مقام استاد تمامي دانشگاه نايل شود .او بيش از 220 مقاله علمي در پايگاه هاي معتبر جهان دارد. رتبه هاي علمي ايشان به شرح زير است : كسب رتبه اول در بخش علوم دارويي هفتمين جشنواره كشوري رازي سال 1380 كسب رتبه دوم در بخش علوم دارويي دوازدهمين جشنواره كشوري رازي سال 1385 پژوهشگر نمونه در سطح كشور سال 1380 استاد نمونه دنشگاه در 5 سال متوالي سالهاي 80 تا 58 استاد نمونه كشوري به انتخاب انجمن متخصصين علوم دارويي در سال 1383 پژوهشگر نمونه برتر استان در سال 1387 و ... بر اساس جديدترين آمار منتشر شده در اول ژانويه سال 2013 ميلادي دكتر حسين زاده در فهرست يك درصدي اول دانشمندان جهان در گرايش داروشناسي و سم شناسي قرار گرفته است . . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/2ki_hosyn_zadeh.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 25 مهر 1393 | آبازدید 67
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
زاغ بور یا زاغ کویری پرنده‌ای از خانواده کلاغیان است. این پرنده تفاوت‌های زیادی با دیگر خویشاوندانش یعنی کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد به‌طوری‌که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد، داشتن صدای خوش، و رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای از ویژگیهای این پرنده است زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی شرق و جنوب شرق ایران به‌ ویژه در استان‌های یزد و سمنان و همچنین در شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی زندگی می‌کند و تنها پرنده بومی انحصاری ایران است. در سال‌های اخیر در غرب افغانستان هم دیده شد. زاغ بور ۲۴ سانتیمتر طول دارد. دم و منقارش سیاه ، منقارش بلند با اندکی خمیدگی رو به پایین است. رنگ پر و بال، نخودی مایل به قهوه‌ای است صورت کمرنگ‌تر و از قاعده منقار تا چشم‌ها لکه های سیاه‌رگه مانند و نیز لکه های سیاه بزرگی در بالای سینه‌اش دیده می‌شود. بال‌های پهن با دو نوار سفید که در پرواز مشخص می‌شوند. پاهای آن بلند و سیاه‌ و برای دویدن در بیابان تکامل یافته‌است. در واقع بیشتر به هدهد و چکاوک هدهدی شبیه‌است تا زاغ‌ها و کلاغ‌ها. زاغ بور در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی و استپ‌ها زندگی می‌کند. وابستگی زیادی به گیاه ِ بوته‌ای ِ قیچ دارد و لانه خود را بر روی قیچ می‌سازد. حشره‌خوار و دانه‌خوار است. در اردیبهشت ۴ تا ۶ تخم می‌گذارد. پرنده ماده بر روی تخم می‌خوابد و پرنده نر برای او غذا می‌آورد. نر و ماده هر دو در بزرگ کردن جوجه‌ها مشارکت دارند. جوجه‌ها بعد از ۱۷ تا ۱۹ روز از تخم بیرون می‌آیند. زاغ بور تک‌همسر است و تمام طول سال را در کنار جفت خود می‌ماند، قلمروطلب است و به ذخیره‌سازی غذا در زیر خاک اقدام می‌کند. معمولأ ترس زیادی از انسان ندارد ولی فاصلهٔ ایمنی را رعایت می‌کند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zaghe_bor.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 25 مهر 1393 | آبازدید 11
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
بُزمَجِّه، که با نام‌های بزمک، بزدوش، بزچوش و بزغاله‌مار) نیز شناخته می‌شود، نام گروهی از خزندگان عمدتاً بزرگ‌جثه است که عضو سرده بزمجه‌ها به شمار می‌روند. امروزه نزدیک به ۷۳ گونه بزمجه شناخته شده‌اند؛ اگرچه جایگاه اصلی آن‌ها در این سرده و احتمال تعلقشان به سرده‌های مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد. آن‌ها از تیره بزمجه‌ایان هستند؛ تیره‌ای که شامل بزرگترین مارمولک زنده یعنی اژدهای کومودو است. بزمجه‌ها گردن دراز، دم و پنجه‌های قوی، و پاهای عقبی به خوبی شکل گرفته دارند. بیشتر آن‌ها بر روی خاک زندگی می‌کنند، اما تعدادی از آن‌ها نیز درخت‌پیما و نیمه‌آبزی هستند. اکثر بزمجه‌ها گوشت‌خوار هستند، ولی سه گونه از بزمجه‌های ساکن فیلیپین از میوه درختان تغذیه می‌کنند. آن‌ها تخم‌گذار هستند و هر بار از ۷ تا ۳۷ تخم در سوراخی که رویش با خاک پوشانده می‌شود و یا تنهٔ خالی درختان، می‌گذارند. بیشتر گونه‌های بزمجه از تخم دیگر جانوران، سوسمارهای کوچکتر، ماهی، و پستانداران ریزجثه تغذیه می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان است که بعضی بزمجه‌ها، همانند اژدهای کومودو، زهردار هستند و برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌شد باکتری‌های کشنده تولید نمی‌کنند.[۱] گرچه به جای تزریق کردن سم به بدن طعمه از طریق دندان‌های نیش – مانند آنچه در مورد مارها پدید می‌آید – سم در اطراف دندان بزمجه می‌ماند و تزریق نمی‌شود، ولی در اثر تماس جای زخم طعمه ناشی از گاز گرفتگی با سم، طعمه از پای در می‌آید. بزمجه‌ها طولی میان ۲۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر دارند. غیر از گونهٔ استرالیایی این جانور، دیگر گونه‌ها دارای اندازه‌ای بزرگ هستند. اندازه بزمجه استرالیایی به حدود ۲۰ سانتیمتر می‌رسد و اژدهای کومودو دیگر عضو این خانواده طول تقریبی ۳۶۰ سانتیمتر دارد. در اعضاء این خانواده استخوان‌های جلدی کم شده و یا وجود ندارند، پوزه دراز و باریک است، دم و گردن به نسبت بلند شده‌اند و نای تقریباً حلقه حلقه است. به علت وجود چین خوردگی در هریک از مجاری بینی، سطح پوششی بویایی آن‌ها افزایش یافته است. بینی به دلیل پیدایش استخوان کام فرعی، بزرگ و طویل شده است. زبان دوشاخه و بسیار توسعه یافته است و هنگام بلعیدن غذا در غلاف قاعده‌ای شکلی جای می‌گیرد و مانند مارها طعمه را به صورت کامل می‌بلعند. اندام حرکتی از نوع زمینی اند و پاها دارای پنج انگشت چنگال دار می‌باشند و بسیار نیرومند هستند و برای کندن چاله‌ها و سوراخ‌های زیر زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی گونه‌ها مثل بزمجه نیل توانایی بالایی در شنا کردن دارند http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/bozmajeh.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 24 مهر 1393 | آبازدید 14
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
مهم ترين آثار و كاركردهاي خواب در زندگي معمولي بشر، ايجاد آرامش است. انسان در هنگام خواب تن را به كناري مي نهد و فرصتي مي دهد تا نظام بدن استراحت كند. آن چه نياز به آرامش دارد تن و كالبد بشر است نه روح و جان وي؛ ولي از آن جايي كه در هنگام بيداري، ارتباط تنگاتنگي ميان تن و جان وجود دارد خستگي تن به روح انتقال مي يابد و نمي گذارد تا هوشياري كامل رخ دهد و بدن از اجراي فرمان هاي نفس و روح سرباز مي زند؛ زيرا قادر به اجراي آن نيست. خواب اين فرصت را براي تن فراهم مي آورد كه خود را بازسازي كند و نيروي تحليل رفته خويش را بازيابد. از اين روست كه خداوند از خواب به عنوان سبات يعني آرامش تن ياد مي كند كه با امنيت به معناي آرامش روح تفاوت دارد. به هر حال در همه آيات، سخن از آرامش تن است كه بيانگر آن است كه تن به آرامش نيازمند است كه اين به خروج جان از تن انجام مي شود. (فرقان آيه 47 و نبا آيه 9) اين گونه است كه خداوند براي آرامش تن و رفع خستگي آن، خواب را قرار داد. ارتباط بيرون و درون در هنگام خواب مي تواند متغير باشد.به اين معنا كه در هنگام خواب هرچند كه جان از تن بيرون مي رود ولي نوعي ارتباط و پيوند مديريتي ميان روح و كالبد آن برقرار است. اين ارتباط مي تواند به جهت دوري و نزديكي روح از كالبد متغير باشد. هرچه جان از تن دورتر باشد اين پيوند ضعيف تر و هرچه نزديك تر باشد ارتباط و احساس پيوند، قوي تر و شديدتر است.از اين رو خواب را به جهت ميزان دوري و نزديكي جان از تن به دو دسته خواب سبك و سنگين دسته بندي كرده اند. خداوند به هر دو نوع خواب اشاره مي كند. خواب سبك در زبان عربي نعاس و سنه (به كسر سين) ناميده مي شود. كه به معني چرت است. خواب سبك را مي توان به خواب سبك و سبك تر دسته بندي كرد كه چرت در زبان فارسي بخشي از اين معنا را بيان مي دارد. به هرحال خواب سبك و چرت به دو دسته اساسي دسته بندي مي شود كه در عربي از آن كه سبك تر است به سنه و آن كه سنگين تر است به نعاس تعبير مي شود. نعاس به معناي خوابي است كه افزون بر چشم بر گوش نيز تسلطي داشته باشد و شخص اين احساس خويش را نيز از دست دهد. در هنگام خواب به سبب خروج روح از بدن شخص مهاري بر احساسات و ابزار شناختي خويش ندارد. و لذا در هنگام خواب بينايي و شنوايي از دست مي رود و اگرچه گوش و چشم به شكلي محدود فعال هستند ولي به گونه اي نيست كه با قلب و جان مديريت شود بلكه با مغز مديريت محدود مي شود. در هنگام خواب چشم زودتر و گوش ديرتر به خواب مي رود. خداوند هرگونه خواب و خواب سبك (سنه) را از خود دور مي داند. نفي هرگونه خواب و چرت از نوع سبك (سنه) و سنگين آن (نعاس كه بر گوش نيز سنگيني مي كند) به معناي آن است كه خداوند موجودي نيست كه روح و جاني و كالبدي داشته باشد تا نيازمند جدا شدن روح از كالبد باشد. اين بدان معنا است كه خداوند موجودي مجرد و غيرمجسم است. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/khab_kodak.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 18 مهر 1393 | آبازدید 72
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
فرقه بهائیه منشعب از فرقه بابیه است و بنیان گذار آن میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله است. نوشته های سید علی محمد باب، میرزا حسینعلی بهاء الله و عبد البهاء، تا حدی نیز شوقی افندی ربانی، از نظر بهائیان مقدس است، اما کتب باب عموماً در دسترس بهائیان قرار نمی گیرد و دو کتاب اقدس و ایفان میرزا حسینعلی نوری در نزد آنان از اهمیت خاصی برخوردار است. ایین بهایی از ابتدای پیدایش در میان مسلمانان به عنوان یک انحراف اعتقادی شناخته شد. ادعای دین جدید توسط باب و بهاء الله با اعتقاد به خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که توسط همه مسلمانان پذیرفته شده است، سازگار نبود. از این رو علی رغم تبلیغات گسترده، بهائیان در میان مسلمانان و شیعیان جایگاهی نیافتند. تاریخ پر حادثه رهبران بهائی، نادرست درآمدن پیشگویی های آنان و منازعات دور از ادب از یکسو و حمایتهای دولتهای استعماری در مواضع مختلف از سران بهایی و بویژه همراهی آنان با دولت اسرائیل از سوی دیگر، زمینه فعالیت در کشورهای اسلامی، خصوصاً ایران را از بهائیان گرفت. فرقه­ی بهائیت بر اساس یک هدف ظاهری و یک هدف باطنی تشکیل شده است. هدف ظاهری بهائیت عبارت است جنگ با شرک و بت­پرستی­؛ ولی واقعیت بهائیت­، چه از جهت فکری و چه عملی، این هدف را تأیید نمی­کند، هدف باطنی و پنهان آنها، خدمت به فراماسونری و امپریالیسم جهانی است و این اصل، محور تمام تلاش­های بهائیت از زمان ظهور تا به امروز است، و آن هدف ظاهری را فقط برای اغوا و گمراه­کردن ساده­لوحان و عوام­الناس قرار داده­اند ميرزا حسينعلي نوري (بهأالله) در سال 1233 قمري در تهران به دنيا آمد. بابي ها و بهايي ها سيدعلي محمد شيرازي را صاحب «علم لدنّي» مي دانند و در اين مورد بشدت مبالغه مي كنند. سيدعلي محمد با اينكه در كربلا و در حلقه ياران نزديك ملاكاظم رشتي نبود، تحت تأثير تلقينات پرنس دالگوركي بلافاصله ادعاي جانشيني او را مطرح ساخت و درست يك سال بعد، در سال 1260 قمري كه مصادف با هزارمين سال غيبت امام عصر (عج) بود، با حمايت كانونهاي متنفذ و مرموز استعماري، دعوي خويش را مطرح نمود و ضمن اينكه خود را «ركن رابع» خواند، ادعا كرد كه «باب» امام زمان (عج) است و در نشست و برخاست هاي روزانه و در ميان اطرافيان خود گفت كه «من مبشر ظهور امام زمان و باب او هستم و هركس كه به ظهور حضرت مهدي (عج) اعتقاد و ايمان دارد، بايد ابتدا با من كه «باب» و «در» او هستم بيعت كند». وي حتي حديث «انا مدينه العلم و علي بابها» را در جهت اثبات اين ادعاي خود معني و تفسير مي كرد و مي گفت، حتي حضرت رسول اكرم (ص) به حقانيت و ظهور من اشاره كرده و فرموده اند: «من شهر علم هستم و علي باب» بابيان و بهائيان توسل به زور را براي پذيرفتن آئين خودمنع كرده بودند، مگر در مورد مسلمانان كه مال و جان و ناموس آنان را مباح اعلام كرده و حتي آنان را شكنجه مي دادند و سپس به شهادت مي رساندند. البته قساوت و سبعيت از جمله خصائص اوليه اعضاي فرقه بابيت بوده كه فريدون آدميت در مورد آنان گفته است كه آنان در جريان شورشهاي خود با مردم و نيروهاي دولتي رفتاري سبعانه داشتند و اسيران جنگي رادست و پا مي بريدند و در آتش مي سوزاندند. او بساط بهأ را از روز نخست مبتني بر دستگاه ميرغضبي و آدمكشي مي داندو عبدالحميد آيتي نيزبهائيان را داراي اخلاقي خشن و سخت دل و كينه جو و متظاهر به مهر ومحبت معرفي مي كند. ميرزا حسينعلي نوري (بهأالله) پس از 24 سال زندگي در شهر «عكا» در روز دوم ذيقعده 1309 هجري قمري مرد و در همان شهر دفن شد كه هم اكنون قبر او قبله بهائيان است. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/bahaiat.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 18 مهر 1393 | آبازدید 37
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
تهران در گذشته از روستاهای ری بوده و ری که در تقاطع محورهای قم، خراسان، مازندران، قزوین، گیلان و ساوه واقع شده به سبب مرکزیت مهم سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد نظر بوده و مدعیان همواره این مرکز راهبردی را مورد تهاجم و حمله قرار می‌داده‌اند. روستای تهران به واسطه برخورداری از مغاک‌ها و حفره‌های زیر زمینی و مواضع طبیعی فراوان و دشواری نفوذ در آنها پناهگاه خوبی برای دولتمردان و دیگر اشخاصی بوده که احتمالاً مورد تعقیب مدعیان قرار داشته‌اند. از سوی دیگر، کاروان‌های بزرگی که از محورهای مورد بحث عبور می‌کردند شکارهای سودمندی بودند و اغلب مورد حمله چپاول مردم بومی واقع می‌شدند. روستای تهران در واقع کانون چپاولگران و نهانگاه کالاهای دزدیده‌شده بود و این وضع تا زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود ادامه داشت. هران در برابر حملهٔ افغان‌ها )پشتون‌ها( ایستادگی زیادی کرد و به همین خاطر آن‌ها پس از تصرف تهران این شهر را ویران کردند و باغ‌ها و تاکستان‌های آن را از میان بردند.[۱] در زمان نادرشاه تهران دوباره نام و نشانی یافت و در همین شهر بود که نادرشاه رهبران بزرگ شیعه و سنی را گرد هم آورد و پیشنهاد اتحاد اسلامی و رفع اختلاف‌ها را به آن‌ها داد نخستین بار، شاه طهماسب اول صفوی در ۹۱۶ خ. هنگام گذر از تهران باغ و بوستان فراوان این شهر را پسندید و دستور داد تا بارو و خندقی به دورش بکشند، این بارو که ۱۱۴ برج به عدد سوره‌های قرآن و چهار دروازه رو به چهار سوی دنیای پیرامون داشت، از شمال به میدان توپ‌خانه و خیابان سپه، از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان ری و از غرب به خیابان وحدت اسلامی (شاپور) محدود می‌شد، مساحت تهران در این دوران به ۴۴۰ هکتار رسید.[۳] در دورهٔ شاه عبّاس اول (۹۶۶ تا ۱۰۰۷ خ.) پل، کاخ و کاروانسراهای زیادی بنا شد، در بخش شمالی برج و باروی شاه تهماسبی، چهارباغ و چنارستانی ساخته شد که بعدها دورش را دیواری کشیدند و به صورت کاخ(کاخ گلستان) و مقرّ حکومتی درآوردند. کریمخان زند به مدّت ۴ سال تهران را مرکز حکومت خود قرار داد و در محوّطهٔ ارگ بناهای جدیدی احداث نمود. تهران ترقی و حرکت سریع خود به سوی پیشرفت را از سال انتقال پایتخت به قزوین آغاز کرد و شاه تهماسب صفوی به دلیل آنکه سید حمزه، جد اعلای صفویه در شهر ری و در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم مدفون بود گاه به زیارت می‌رفت. او با افزایش رفت‌وآمدهایش دستور داد پیرامون آن باروی محکمی برای وی بسازند. همچنین دستور داد بناهای جدید بسازند که درسال ۹۷۱ ه- ق با ایجاد ۱۱۴ برج (به تعداد سوره‌های قرآن) در تهرن آغاز شد و وی دستور داد در زیر هر برج یکی از سوره‌های قرآن را دفن کنند. حصاری که دور تهران کشیده شد شش هزار قدم طول داشت و برای ساختمان آن و برج‌هایش از دو نقطه خاکبرداری کردند که بعدها یکی از دو محل به (چاله‌میدان) و دیگری به (چاله‌حصار) معروف شد. پس از انقراض صفویه، نادر شاه افشار در سال ۱۱۵۴ ه- ق تهران را به رسم تیول به پسر خود رضا قلی داد و پس از افشاریه، کریم خان زند به علت درگیری و نزاع با آغا محمد خان قاجار و از آنجا که تهران در نزدیکی طبرستان (یعنی مقر اصلی آغا محمدخان) قرار داشت صلاح خود را در اقامت در تهران دید. بعد از مرگ کریم خان زند، آغا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۰ ه- ق در اول فروردین بر تخت سلطنت نشت و تهران را به‌عنوان پایتخت برگزید و (دارالخلافه) نامید. ارگ، بازار، پاچنار، پاقاپق، پامنار، چاله‌حصار، چاله‌میدان، خانی‌آباد، درخونگاه، دروازه قزوین، دروازه دولت، سرپولک، سنگلج، صابون‌پزخانه، عودلاجان، قنات‌آباد، گود زنبورکخانه، گود عرب‌ها و لاله‌زار مهم‌ترین محله‌های تهران قدیم محسوب می‌شوند، اما اكنون تهران شامل۲۲ منطقه است که اداره هر منطقه به عهده شهردار آن است. تغییر معماری تهران از سنتی به مدرن از دوران ناصرالدین شاه آغاز شد و به ویژه این روند در دوران پهلوی که زندگی مدرن از حصار دربار و ارگ سلطنتی خارج شد، چهره شهر را تغییر داد. در دوران رضاخان نیاز به تاسیس نهادهای مدرن مانند بانک‌ها، ساختمان‌های دولتی و... به‌طور روزافزونی احساس می‌شد، اما طراحی و اجرای ساختمان این‌گونه نهادها با روش‌های سنتی عملا ممکن نبود؛ زیرا نیازمند معماری و فضاهای خاص خود بودند. معمارانی که در این دوره پیشرو آوردن معماری اروپایی به تهران بودند؛ یا خود اروپایی بودند، یا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های اروپا. در این دوره نوعی معماری در تهران بروز کرد که در کالبد مدرن بود اما در تزئینات و نماسازی‌هایش از معماری سنتی یا باستانی ایران الهام گرفته شده بود. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/memari_tehran.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 17 مهر 1393 | آبازدید 30
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
انجمن حجتیه پس از کودتای ۱۳۳۲ با هدف تعلیم کادرهایی برای دفاع علمی از اسلام و تشیع در برابر چالش الهیاتی بهائیت ایجاد شد. شیخ محمود حلبی بنیان‌گذار این سازمان از اساتید حوزه علمیه مشهد و از طرفداران نهضت ملی در دوران حکومت مصدق بود که پس از کودتای ۱۳۳۲ فعالیت سیاسی را کنار گذاشت. مبلغان بهائی این نظر را تبلیغ می‌کردند که منجی منتظَر شیعیان ظهور کرده و پس از او پیامبری جدید ظهور کرده و اسلام با آمدن این پیامبر آیین جدیدش که بهائیت نام دارد، منسوخ شده‌است. حجتیه به دنبال دفاع از موقعیت شیعه با مراجعه به متون اسلامی و بهائی بود. حساسیت حلبی نسبت به این موضوع از یک تجربه شخصی سرچشمه می‌گرفت. در دوران طلبگی، او و همشاگردیش سید عباس علوی توسط یک مبلغ بهایی به آئین بهائی دعوت شده بودند و دوست او به بهائیت گرویده بود. این موضوع زنگ خطری را برای حلبی به صدا درآورد و او با کنار گذاشتن تحصیلات و مطالعات معمول، وقت خود را وقف مطالعه تاریخ و متن‌های اصلی بهائیت کرد تا یک پاسخ جامع اسلامی برای مسئله بهائیت بیابد. طرح اولیه حلبی آموزش گروهی از طلبه‌ها برای انجام این وظیفه بود، برگزاری کلاس‌هایی برای آموزش این دروس به طلبه‌ها با مخالفت مقامات مذهبی بلندپایه حوزه علمیه قم روبرو شد. حلبی آن‌گاه یک گروه داوطلب غیر روحانی متبحر در مباحثه و مناظره را برای این منظور استخدام کرد. این گروه ابتدا به نام انجمن ضد بهائیت و پس از انقلاب به انجمن حجتیه معروف شد. مراحل اولیه پروژه حلبی در مشهد سپری شد. پیشرفت پروژه در مشهد امیدوارکننده نبود و حدود ۶ ماه طول کشید تا او بتواند یک دانشجوی جدی را استخدام کرده و آموزش دهد. تصمیم حلبی برای سفر به تهران موفقیت‌های استراتژیکی را برای او به ارمغان آورد. نخستین حلقهٔ شاگردان او از بازاری‌ها و پیشه‌وران مذهبی تشکیل می‌شد و آن‌ها توانستند گروهی از دانش‌آموزان مشتاق و بااستعداد حوزه‌های علمیه و دبیرستان‌ها را به خدمت گیرند. از ابتدای دهه ۱۳۳۰ تا ابتدای ۱۳۵۰ بسیاری از نخبگان آینده انقلاب ایران (۱۳۵۷) از آموزش‌های حجتیه بهره‌مند شدند، آن‌ها معمولاً به عنوان یک مرحله مقطعی در دوران رشد ایدئولوژیکی‌شان، در برنامه‌های عملی و آموزشی که توسط حجتیه ترتیب داده می‌شد، شرکت داشتند. علاوه بر اهداف مشخص و تعریف‌شدهٔ حجتیه: حس فداکاری، تعهد و وفاداری همانند نوعی تعصب فرقه‌ای نسل بعدی اعضای حجتیه را به ادامه فعالیت ترغیب می‌کرد. در آن دوران انجمن حجتیه در کنار مدرسه علوی به مدیریت علی‌اصغر کرباسچیان، نشان‌گر تلاش اسلام شیعی سنتی برای خوگیری با دنیای مدرن پیرامون بودند و با بهره‌گیری از منابع‌شان برای ترویج جهان‌بینی خود می‌کوشیدند. حجتیه به رهبری محمود حلبی توانست اجازه دریافت و استفاده از بخشی ازسهم امام(ره) را در فعالیت‌های خود از مراجع تقلید شیعه کسب کند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/anjoman_hojatie.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 17 مهر 1393 | آبازدید 40
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
آيت الله اشرفي شاهرودي در دي ماه 1314 شمسي در شهر مشهد از پدر بزرگواري كه دوران عمر اش را در تحصيلات عاليه فقه و اصول ، منقول و معقول در نجف اشرف و همچنين مشهد مقدس گذرانده بود از چنين والدين ي بدنيا آمد . دوران كودكي را در شاهرود گذراند و پس از رفتن به مكتب خانه به يادگيري قرآن پرداخت و از سال هفتم ولادت راهي دبستان شد؛ پس از اتمام دوره ابتدايي بنا شد كه طلبه شود لذا دو سال تمام در حوزه علميه شاهرود مقدمات دروس ادبيات عرب را فرا گرفت. سال 1329 شمسي به حوزه علميه مشهد مقدس مهاجرت كرد و در مدرسه سليمان خان مشغول به ادامه دروس علوم ديني و در طول 7 سالي كه در مشهد بود يك سال و نيم را دردروس خارج آيت الله ميلاني شركت كرد و در اين مدت ديپلم خود را نيز گرفت . در سال 1335 هجري شمسي كه براي ادامه تحصيل به همراه برادراش وآيت الله حاج سيد حسن مرتضوي راهي نجف اشرف شد تا 18 سال متوالي در جوار (حرم) اميرالؤمنين در محضر اساتيد بزرگ بود . سال 1353 تا اواخر 1362 در شاهرود مستقر شد و مدرسه ي قديمي آنجا را تجديد بنا و حوزه علميه را رونق كاملي بخشيد. به فرمان امام خميني (ره) عازم مشهد شد و در اين شهر علوم را به طلاب بيشتري منتقل كرد و موفق به تدريس سطوح عاليه و دروس تفسير در رجال ، درايه و خارج فقه و اصول در مشهد مقدس شد. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/ashrafi.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 27 شهریور 1393 | آبازدید 64
10. ضریح
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
ضریح در گذشته به معنی محفظه ی مشبك یا چوبی یا فلزی بوده كه روی قبر امامان یا امام زادگان میگذاشتند و هدف اصلی از گذاشتن این ضریح بر روی قبر مطهر ائمه و امام زادگان محافظت سنگ قبر آنها و همچنین تسهیل زیارت برای زوار و علاقمندان ائمه و امام زادگان بوده است .در دوره های تاریخی قبل ، قرون اولیه ضریح ها از جنس چوب و صندل ساخته می شده است . دوره های قاجاری به بعد ضریح ها به صورت آهنی در آمده اند . در مورد ضریح هایی كه بر روی سنگ قبر نصب شده است طبق منابع موجود اولین ضریح به سال 957 است تا قبل از آن صندوق پوش هایی داشتیم كه از قرن 5 به بعد بر روی قبر حضرت نصب می شده است . در سال 957 اولین ضریح كه بر روی قبر حضرت نصب شده ضریح شاه طهماسب معروف است دومین ضریح ما ضریح مرصع نشان یا ضریح نادری است كه به سال 1960 توسط شاهرخ نوه ی نادر نصب شد ضریح دوره قاجاریه كه به سال 233 و ضریح دوره ی رضا شاه است كه سال 1311 به ضریح شیر وشكر معروف است و آخرین ضریح سیمین نشان است كه بر روی سنگ قبر حضرت است و مورد زیارت علاقمندان حضرت قرار میگیرد .ضریحی كه مشاهده میكنید در سال 1330 در زمان تولیت آقای شادمان قرار داد ساختن آن را ابوالفضل حافظیان بسته است . ایشان در زمره رجال بزرگ و صاحب نام و عارف در آن دوره بوده است و بعد از 6 سال این ضریح كه 4 متر طول و 3 متر عرض و 14 دهنه داشته است كه بر روی ضریح آیاتی به صورت كتیبه در زیارت حضرت رضا و اهمیت زیارت نقل شده است در بالا سوره ی یاس را دارد از طلا كنده شده است در پایین اسامی ائمه را داریم كه به صورت برجسته در چهار طرف ضریح آمده است . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zarih01.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 83
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
در 26 شهريور 1357 زلزله ويرانگري به قدرت 5/5 ريشتر شهر طبس را لرزاند و تقريبا تمام شهر را به تلي از خاك بدل كرد . مردم از همه ي كشور كمك هايشان را مي رساندند و خوداشان هم به سمت طبس ميرفتند . كمك هايي كه از سمت يزد مي آمد آيت الله صدوقي ساماندهي ميكرد و وشهيد هاشمي نژاد ، آيت الله خامنه اي ،وت الله طبسي هم از خراسان آمده بودند و در طبس مستقر شده بودند .؛ هيئتي تشكيل دادند به نام گروه امداد امام (ره) . روزها به وضع مردم رسيدگي ميكردند و شبها تجمع و سخنرانيها را تشكيل مي دادند و مردم را از ظلم و جنايتهاي شاه آگاه ميكردند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zelzeleh_tabas.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 53
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
) شیخ احمد کافی (۱ خرداد ۱۳۱۵، مشهد - ۳۰ تیر ۱۳۵۷، چناران از روحانیان و خطیبان معروف پیش از انقلاب بود. سخنرانی‌های وی معمولاً بسیار پرشور بود. شیخ احمد کافی که مجموعه سخنرانی‌هایش هنوز طرفداران بسیاری دارد، در یک حادثهٔ رانندگی مشکوک در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۵۷کشته شد . شیخ احمد کافی در عصر پهلوی اول به دنیا آمد، در یکی از سخنرانی‌ها این طور تعریف می کند: «یکی از من پرسید شما اهل کجا هستید؟ من هم گفتم اهل بین‌الملل، اصلیتم یزدی هست متولد مشهد و ساکن تهران» بعد از این جمله‌ها به شوخی به مردم می‌گوید: «ما یزدی‌ها خیلی آدمای خوبی هستیم.» در اواخر دوران حکومت پهلوی دوم کشته شد. در واقع دوران فعالیتش در زمینه‌های مختلف هم‌زمان با نابه‌سامانی‌ها بود. در هجده‌سالگی رهسپار نجف شد و تا سال ۱۳۳۸ ه.ش در آن‌جا دروس سطح را نزد استادان معروف حوزهٔ علمیهٔ نجف گذراند و سپس به قم آمد و تا سال ۱۳۴۰ در قم ساکن بود و نزد استادانی همچون آیت‌الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی، آیت‌الله راستی کاشانی و مرحوم آیت‌الله مدنی تبریزی (شهید محراب) درس خواند. وی علی‌رغم کشمکش‌ها و احضارهای مکرر از جانب مقامات پلیس و نیروهای امنیتی حکومت با حضور فعال خود به ارائه خدمات دینی و ارشادی و تبلیغی و حمایت از گروه‌های مبارز و پرورش نیروهایی برای مبارزه با با حکومت پهلوی می‌پرداخت. کافی زمانی احضار و زمانی دیگر در بازداشت و گاهی تبعید می‌شد و این فشارها و محدودیت‌ها، باعث نشد وی دست از فعالیت و مبارزه بردارد. به طوری که دو سال قبل از مرگش یعنی در سال ۱۳۵۵ که به مدت دو سال به ایلام تبعید شد، او به خدمات اجتماعی و فرهنگی در این شهر دست زد شیخ احمد کافی در ۳۰ تیرماه ۱۳۵۷ بر اثر تصادف رانندگی به شکل مرموزی کشته شد. در این تصادف یک کامیون ارتشی با ماشین پژویی که آيت الله کافی در آن قرار داشت تصادف کرد. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/kafi.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 61
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
انقلاب پيروز شده است ، مردم نسبت به عناصر كليدي شكايتهاي فراوان داشتند و آنها را قاتل فرزندان و برادران خود ميدانستند . دادگاه هاي انقلاب تشكيل شد تا بتوانند در مسيري عادلانه با متهمان برخورد كند و جلو برخوردهاي سليقه اي و انتقام جويانه را بگيرد عدالتي بر اساس حاكميت اسلامي . مردم در راهپيمايي هاي روزها ي ابتدايي پس از انقلاب با شعار هايشان خواستار مجازات عوامل رژيم شاهنشاهي شده بودند تعداد دستگيردگان زياد بود ، از سرباز خاطي تا فرمانده جنايتكار ، كميته قضايي انقلاب كه بعدها دادگاه انقالاب نام گرفت تشكيل شده بود و شاكيان شكايت ها يشان ر آنجا ارائه ميكردند ، خانواده شهدا، زندانيان و شكنجه شدگان جزو اولين ها بودند قرار بود دادگاه ها با حضور خوداشان باشد . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/dadgahe_enghelab.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 46
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
احمد مهر مشهدی معروف به افخمی 77 سال سن دارد و از 9 ساگی قرآن تلاوت میكردم و شاید 50 سال گذشته است . تهذيبات قرآنی بر میگردد و به 6 یا 7 سالگی او ، در بازار امام رضا (ع) خانمی بود كه مكتب خانه قرآن داشت . قرآن را پیش آن خانم یاد گرفتم .احمد مشهدی شیخ القرآ سنی شهر مشهد مقدس است . اذان گفتن ایشان را زائرین و مجاورین استفاده میكردند . حشر و نشر او با قرآن است زيرا در هر فرصتی از تلاوت قرآن استفاده ميكنند. در سال 1329 رسما مؤذن جامع گوهرشادو كمكم به رادیو معرفی شد و اكنون هم در جلسات نیز شركت میكند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/mehre_mashhad.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 57
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
درتاريخ 5/5/1311شمسي در شهر علم خيز بهشهر از استان مازندران در خانواده اي مذهبي چشم به جهان گشود. پدرش سيد حسن مردي با ايمان و با تقوا و كاسب محل بود كه با زحمت فراوان مخارج زندگي خود و خانواده اش را تامين مي كرد. دوران رشد و بالندگي سيد عبدالكريم با اوجگيري حكومت ديكتاتوري رضاخان مواجه بود. رضاخان در دوران حكومت ننگين خود دين و دينداري را تحت فشار و اختناق قرارداده بود و در شهريور 1320 يعني زماني كه سيد عبدالكريم 10 ساله بود خاك ايران را ترك مي كند و پسرش محمد رضا به حمايت انگليس و آمريكا بر تخت سلطنت قرار مي گيرد كه او نيز دنباله روي سياستهاي پدرش بود. در همين ايام سيد عبدالكريم كه داراي هوش و ذكاوت خاصي بود ضمن درس خواندن بعد ازظهرها در مغازه پدرش به او كمك مي كرد و از آنجائيكه علاقه شديد به علم داشت ‘ با تشويق پدرش در حوزه علميه ي آيت ا... كوهستاني در روستاي كوهستان در 6 كيلومتري بهشهر همراه ديگر طلبه هاي جوان و با هدفي پاك و بي آلايش و با اخلاص و تشنه علم و اخلاق مجذوب رفتار حكيمانه آن استاد الهي شده و با جديت و تلاش به تحصيل علم پرداخت تا جائيكه در طول 4 سال دروس مقدماتي و مقداري از درس سطح فقه و اصول را به پايان رساند . اين دوره از زندگي اش نقطه عطفي بودكه با عظمت و زيبايي از آن ياد مي كرد. پس از اين ايام با كسب اجازه از محضر استاد كوهستاني عازم حوزه علميه قم شده و به ادامه تحصيل در زمينه فقه و اصول پرداخت و از اساتيد بزرگي بهره برد و در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات عظام بروجردي ‘ علامه طباطبايي و امام خميني (ره) شركت نمود و از اساتيد ديگرآيت ا... صدوقي سيد رضا صدر آيت ا... مجاهدي و مرحوم داماد كسب علم نمود و در سال 1340 پس از فوت آيت ا... بروجردي به مشهد مقدس مشرف شد و در درس آيت ا... ميلاني و آيت ا... شيخ مجتبي قزويني به تحصيل پرداخت . وي در سال 1335 در سن 25 سالگي با همشيره آقاي سيد حسن ابطحي ازدواج نموده و خطبه عقد آن دو در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) با حضور آيت ا... ميلاني انجام مي شود و با تشكيل خانواده زندگي بسيار ساده و بي آلايشي داشت كه با شهريه ي طلبگي ‘ زندگي خود را اداره مي كرد و بقيه آنرا از درآمد منبر و يا حق التاليف آثار بدست مي آورد و مخارج زندگي اش را تامين مي نمود. در سال 1342 در ايام دهه فاطميه مجالسي در سطح شهر مقدس مشهد برپا شد. شهيد ابتدا در منزل آقاي اخوان فاطمي واقع در كوچه عباسقلي خان جنب گرمابه اسلامي منبر مي رفته و در شبهاي 21 و 22 و 23 سال 1342 در مسجد فيل واقع در پايين خيابان منبر داشتند و در آنجا درباره حقوق زن و انجمن هاي ايالتي و ولايتي و كاپيتولاسيون صحبت مي كردند كه در شب سوم روز 3 شنبه 23/7/1342 مامورين شهرباني مسجد را محاصره كردند و قصد بردن شهيد هاشمي نژاد را داشتند . در اين حادثه كه جمعيت منسجم حدود پانزده هزار نفر بوده است تعدادي شهيد ‘ تعدادي مجروح و تعدادي اسير و زنداني شدند و شهيد بزرگوار بازداشت و زنداني و سپس ممنوع الملاقات شدند . رژيم منحوس با تلگراف ابراز تاسف آيت ا... ميلاني ‘ شهيد را به دو ماه زندان قابل خريد محكوم نمود . ضمن اينكه دادستان تقاضاي اعدام براي ايشان نموده بود . در همان شبها راديو بي بي سي اعلام كرد كه در مشهد حادثه مسجد فيل را كه از نادرترين حوادث مي باشد ‘ شير بچه اي در مشهد بوجود آورده است . بعد از آن شهيد هاشمي نژاد بارها و بارها دستگير و زنداني شدند تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 كه از زندان آزاد گرديدند و در سنگر دبير كل حزب جمهوري اسلامي مشهد جهت ارتقاي سطح آگاهيهاي اعضا و حزب جوانان خدمات شايسته اي را انجام دادند . سپس وي با راي قاطع مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه يافته و در تصويب قوانين حياتي چون ولايت فقيه بيشترين نقش را ايفا نمودند . در قضاياي جنگ تحميلي يكي دو نوبت به همراه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت ا... خامنه اي به مناطق جنگي رفته و در افشاي خيانتهاي بني صدر ملعون و جبهه متحد ليبرالهاي سلطنت طلب و منافقين سهم بسزايي داشتند. اما نقشه ترور شهيد هاشمي نژاد از درون سازمان منافقين طرح ريزي شد و صبح روز هفتم مهر ماه 1360 همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه عليه السلام طبق معمول در كلاس درس حضور يافته و ساعت 8 صبح هنگامي كه در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجي حزب جمهوري اسلامي به خيل شهدا پيوست و پيكر پاكش در حرم مطهر حضرت علي بن موسي الرضا (ع) بخاك سپرده شد و سه روز عزاي عمومي در خراسان اعلام گرديد . مدت زندگي شهيد حدود 49 سال و 2 ماه و 2 روز بوده است . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/hasheminejad.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 57
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
علامه بهلول گنابادی، در روستای بیلند شهر گناباد به سال ۱۲۷۹ متولد شد. در کودکی به مکتب پدرش رفت و هشت ساله بود که حافظ کل قرآن شد. سپس به تحصیل علوم قدیمه پرداخت و دوره هایی چون شرح لمعه، مطول تفتازانی و حاشیه را نزد پدر گذراند. در همین دوران در مجالس روضه‌خوانی شرکت می‌کرد و به گفته خودش، در کودکی برای زنان منبر می رفت. در ۲۷ سالگی برای تکمیل دروس حوزوی به مشهد رفت و از محضر آیت الله حسین قمی درس گرفت. نخستین برخورد سیاسی او برهم‌زدن مراسمی بود که در اول محرم به مناسبت حضور همسر رضاشاه و امان الله خان پادشاه افغانستان در باغ ملی سبزوار بر پا بود. به این ترتیب تحت تعقیب عوامل حکومت پهلوی قرار گرفت و پیاده رهسپار قم شد و سپس به کربلا رفت. وی پس از واقعه مسجد گوهرشاد به علت تحت تعقیب بودن به افغانستان گریخت. در آن جا نیز دست از مبارزه سیاسی برنداشت و به همین علت به زندان افتاد و مدت ۳۰ سال را در اسارت گذراند. وی علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب و تاریخ انبیا، اشعار نغز و طنز نیز می سرود و گفته می شود ۲۰۰ هزار بیت سروده و ۵۰ هزار بیت نیز از شاعران دیگر حفظ بوده است. مهمترین حرکت سیاسی بهلول پس از اقدامات رضاشاه در جهت فرنگی‌مآبی به وقوع پیوست. دستور رضاشاه برای برسرنهادن کلاه پهلوی، با مخالفت روحانیون مواجه گشت. روحانیونِ مشهد نیز با تجمع در منزل آیت الله یونس اردبیلی، تصمیم به فرستادن نمایندگانی برای مذاکره با رضاشاه گرفتند و آیت‌الله حسین قمی به این منظور انتخاب شد. وی که رهسپار قم بود با توقف در باغ مهراج‌الملک شهر ری بازداشت و ممنوع‌الملاقات شد. به دنبال انتشار این خبر در مشهد، مردم با تجمع در مسجد گوهرشاد، خواستار آزادی آیت‌الله قمی شدند. از سویی بهلول نیز در شهر فردوس علیه حکومت سخنرانی کرد. پس از فرار از دست مامورین شهربانی فردوس با کمک آقا نجفی (از علمای فردوس) به مشهد رفت و پیش از دستگیری توسط مامورین شهربانی، توسط ماموران آستان قدس در یکی از حجره های صحن مطهر زندانی شد. مردم که از این ماجرا اطلاع یافتند به کمک نواب احتشام رضوی وی را آزاد کردند و او نیز با رفتن به روی منبر، سخنان تندی را علیه حکومت ایراد کرد. بهلول در شب ۲۰ تیر ۱۳۱۴ دوباره برای آگاه سازی مردم به منبر می رود و همراه نواب احتشام و شیخ حسین اردبیلی سخنانی را ضد دستگاه رضاخان بیان می کند. سرانجام در ساعت ۲۱ استاندار و فرمانده لشکر مشهد به مسجد حمله کرد و با مسلسل و تفنگ به قتل عام مردم اقدام نمود. وی در سال های بعد از انقلاب اسلامی ایران، در خراسان سکونت داشت و به وعظ، هدایت و راهنمایی مشغول بود. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/BOH.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 75
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
اول رود خانه اي بود كه از كشف رود يا از چشمه گيلاس مي آمد . از وسط خيابان آب نهر به نام آب خيابان ميگذشت . از مردم رد ميشد و در دروازه پايين خيابان مازاد آب صرف كشاورزي ميشد . لباس ها را در آن جوي ميشستند مشك آب و پيت آب را مي آوردند درب خانه ها ، كوه ها ي بزرگي بنام خمر كه بعنوان آب شرب از آن استفاده ميكردند . وقتي هنوز آبها در لوله ها جاري نشده بودند بايد براي هر ظرف آبي مقداري پول مي پرداختيم . وجود حوض هاي بزرگ كه كُر بود و از يك متر مكعب آب بيشتر داشت . آب مسجد گوهرشاد گرانترين و صاف ترين آب بود . شهرداري در ميدان دقيقي نزديك حرم زده شد و منبع هاي بسيار بزرگي در آنجا قرار دادند . سال 1337 و 1338 تصميم به احداث تآسيسيات ابرساني قاسم آباد شد و كمكم لوله كشي شده و آب مثل رگ حيات در بدن جامعه جاري شد تا پاكيزه تر حفظ شود . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/abbbbbbbbbbbbbbb.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 41
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
از پرندگان بسیار‎ ‎زیبا و باشکوه کویرهاست‎. طول بدنش از نوک منقار تا انتهای‎‎ دم، حداکثر به ۶۵سانتی‌متر می‌رسد‎. نر و ماده ‎ شبیه هم هستند، ولی نرها حدود ۱۰ درصد از ماده‌ها بزرگتر‎می‌باشند‎. «هوبره نر» دارای دمی نسبتاً بلند و بالهایی باریک در‎ ‎هنگام پرواز است.‎ دو رشته پرهای زینتی‎ سیاه و سفید در حاشیه گردن دارند ‎که‎ سیاهی‎ آنها در پشت گردن به خوبی مشخص است. «هوبره» عموماً پرنده‌ای مهاجر است که در بیابانها و دشتهای نیمه بیابانی و خشک زندگی می‌کند و در دو فصل بهار و پاییز به سرزمینهایی بسیار دور دست مهاجرت می‌کند. این پرنده در مناطق جنوب غرب استان هرمزگان به آن چرز می‌گویند. در حدود ۳۲ نوع هوبره در دنیا وجود دارد، نسبت بزرگ آنان در قارهٔ آفریقا موجود است، که ۲۳ نوع در بر می‌گیرند. مشهورترین آنان (حُباره عربی) است بارنگ خاکی و خاکستری، اما «حباره آسیوی» (هوبره آسیوی) مایل به رنگ زرد وخاکی، و «هوبره آفریقایی» مایل به سیاه رنگ است. نر هوبره از ماده بزرگتر است، ودور گردنش از پر خاکستری پوشیده‌است، دو طرف گردنش با خط سیایی کشیده نمایان است. «هوبره» تکزیست وگاهی هم در مجموعات کوچکی زندگی می‌کند، أما هنگام تزاوج و جفت‌گیری و تخم گذاری جفت جفت دیده می‌شوند. ودر مسافاتی تا حدود ۵ کیلومتر انتشار می‌یابند. در شب پرواز می‌کنند، نیاز زیادی به آب ندارند، اما در عصرها در مناطقی که آب وجود دارد مانند (آبدان‌ها) وغدیر، وحوضچه‌های آبی به وضوح دیده می‌شوند. دشتهای اطراف شهرستان بستک بویژه دشت « صحرای خلوص » در فصل بهار میزبان «هوبره‌ها» هستند و مردم از نزدیک می‌توانند با این پرنده زیبا آشنایی بیشتری بیدا کنند. این پرنده از میش مرغ کوچکتر و از زنگوله‌بال بزرگتر است، از لحاظ ظاهری به بوقلمون ماده شباهت دارد، گردن و دم خرمائی رنگش دراز است، نر و ماده در تمام فصول از روی دسته پرهای سیاه و سفید بلندی که در طرفین گردن آنها آویزان است، کاکل کوتاه سیاه و سفید و چشم‌های درشت تشخیص داده می‌شوند سطح پشتی این پرنده قهوه‌ای و خاکی کمرنگ، با خطوط مجدار فراوان، سطح شکمی آن سفید و ناحیه گلویش، خاکستری کمرنگ است . در پرواز پشت و پوشپرهای بال، به رنگ خاکی یکدست به‌نظر می‌آید، شاهپرهای سیاه بال دارای یک قسمت سفید رنگ در قاعده شاهپرهای نخستین می‌باشد ولی مقدار آن از سفیدی بالهای زنگوله بال و میش مرغ بسیار کمتر است . آهسته بال می‌زند، بالهایش دراز است . در پرنده‌های نر دو رشته پرهای زینتی‎ سیاه و سفید در حاشیه گردن دارند ‎که‎ سیاهی‎ آنها در پشت گردن به خوبی مشخص است. زمینه پر و بالشان خاکی رنگ است ‎که در زیر ‎بالها کم و بیش سفید می‌شود. سر و تاجی با رگه‌های سیاه و سفید بر زمینه‌ای ‎خاکی رنگ‎ دارند و بالای دمشان خاکستری ‎با رگه‌های عرضی تیره‌تر است‎. نرهای‎ نابالغ شبیه ماده به نظر می‌رسند‎، اما پرهای زینتی‎ حاشیه گردن، أما در «ماده‌ها» کمتر است.‎ معمولاً از راه خوردن حشرات تغذیه می‌کند. در زمستان و تابستان «هوبره‌ها»، گیاهان کوچک، حشرات، قورباغه‌ها، کرم‌ها، خزندگان را می‌خورند. همچنین دانه‌های میوه‌های خشک، عقرب، ملخ نیز می‌خورند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/HOBAREH.flv در نگاه بيشتر ببينيد
شنبه, 22 شهریور 1393 | آبازدید 109
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
سنگ‌چشم‌ها یا آلاگزنه پرندگانی هستند با طرح مشخص پروبال، منقار قلاب مانند، پاهای قوی و چنگالهای تیز که رفتارشان شبیه پرندگان شکارگیر است. اغلب روی جاهای بلند با قامتی راست در انتظار شکار می‌نشینند و طعمه خود را روی بوته‌های خار میخکوب و آویزان می‌کنند. پروازی پرتوان و موجی دارند. تک‌زی هستند، نر و ماده آنها تقریباً همشکل است (جز در سنگ‌چشم پشت سرخ(ندازه سنگ چشم پشت سرخ 17 سانتی‌متر ؛ جنس نر سنگ چشم پشت سرخ، به وسیله پشت بلوطی رنگ ، تارک و دمگاه خاکستری مایل به آبی کمرنگ و نوار پهن و سیاه صورت که چشم ها و پوشپرهای گوش را در بر می گیرد ، مشخص می شود . سطح شکمی آن سفید مایل به صورتی است . دمی سیاه با کناره های سفید دارد که اغلب آنرا به چپ و راست حرکت می دهد . اما جنس ماده این پرنده معمولا فاقد سیاهی روی صورت است ، سطح پشتی آن قهوه ای مایل به خرمایی تیره و سطح شکمی نخودی رنگ دارد که دارای نقش فلس مانند به رنگ قهوه ای است . پرنده نابالغ ، خرمایی رنگتر از نابالغ سنگ چشم کله سرخ است ولی دمگاه ، پرهای شانه ای کمرنگ و نوار بالی را ندارد . پروازش معمولا مستقیم است و هنگام شکار ، اطراف پرچین ها بالبازروی و درجا بالزنی می کند . اغلب در جای بلندی می نشیند و از آنجا بر روی طعمه می جهد . بیش از سنگ چشم های دیگر ، پرندگان کوچک و حشرات بزرگ، موشهای صحرایی و مارمولک را توسط خارهای گیاهی به سیخ می کشد و نوش جان می کند روی بوته یا درخت لانه می‌سازند و از حشرات، خزندگان، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کنند. سنگ چشم خاکستری جنوبی ، 24 تا 25 سانتیمتر طول دارد و به اندازه ی سنگ چشم خاکستری است. اما با ل هایش اندکی کوتاهترند ، منقار نسبتا سنگین و پاها بلند است. با سنگ چشم خاکستری بزرگ از نظر ساختمان ظاهری و پرو بال فرق می کند. رگه های سفید روی دم کمتر و در مجموع کمی تیره تر از سنگ چشم بزرگ است. حالت سیاهی پشت چشمان دارد و سفیدی گلو و پشت در تضاد با زیرتنه می باشد. در پرنده ی جوان روتنه کمرنگ تر و قهوه ای تر از بالغ ولی زیر تنه بنفش نخودی است. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/sang_chashm.flv در نگاه بيشتر ببينيد
شنبه, 22 شهریور 1393 | آبازدید 57
تولیدات ویژه وب سایت/دانش و فن آوری
شاه كه در آغاز دهه ي 50 در روياها ي خود پشتوانه ي حكومت اش را 2500 سال سلطنت در تاريخ ايران مي ديد قصد كرد در نمايشي خود را به اعقابي تاريخي كه هيچ ارتباطي با او و پدراش نداشتند پيوند بزند . جشن هاي 2500 ساله براي محمد رضا حكم پلي را داشت كه او را به كوروش بنيانگذار سلسله هخامنشي ميرساند جشني كه در آن همه سران كشورها ي جهان براي تماشا دعوت شده بودند در دهكده ي سران كه در كنار تخت جمشيد به شكل ستاره اي پنج پر ايجاد شده بود 20 پادشاه و امير عرب ،5ملكه ، 21 شاهزاده ، 16 رئيس جمهور ،3 نخست وزير ،4 معاون رئيس جمهورر و 2 وزير خارجه كشور جهان شركت كردند . در شب نخست اين مراسم كيكي فرانسوي به شكل آرامگاه كوروش و به ارتفاع 3 متركه تهيه آن نيم ميليون دلار هزينه برداشته بود بريده شد . اجراي سنفوني موريس چك ناواريان در اين شب و خاويارهاي طلايي تنها پذيرايي ايراني در اين جشن بود چه اينكه همه چيز از ساختمان و مبلمان گرفته تا ساير وسايل غير ايراني بود عمده فعاليتهاي تداركاتي نيز به خارجيان سپرده شده بود . قسمت اصلي نمايش رژه ي سربازان دوره هاي مختلف تاريخي از هخامنش تا پهلوي بود كه در آن سعي شده بود همين ساز و برگ جنگي سربازان نماد تمدن كهن ايراني معرفي شود . براي اين رژه و گريم سربازان 5 هزار كيلو مو و پشم به اندازه ي مصرف يكسال تأترها ي تمام اروپا از فرنگ وارد شده بود ،در ادامه اين نمايش شاه در كنار آرامگاه كوروش ظاهر شد و متني را كه شجاع الدين شفا نوشته بود خواند . بازي چنان ماهرانه طراحي شده بود كه شاه خوداش نيز بغض كرد ، مورخان و اديبان وابسته به دربار به سفارش وزير نظر شفا كتابهاي بسياري در مدح تاريخ ايران باستاني نگاشتند و تلاش شفا بر اين بود كه ريشه خاندان پهلوي را به تاريخ اساطير ي ما وصل كند حال آنكه آنچه تمدن و فرهنگ ايراني را ساخته بود نه سلاطين كه مردم خرد ورزان و انديشمندان ايراني بودند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/jashn_shahi.flv در نگاه بيشتر ببينيد
شنبه, 22 شهریور 1393 | آبازدید 63

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 9

تاریخ آخرین به روز رسانی : 2014-10-26