خراسان رضوی
صفحه اصلی آرشیو تولیدات ویژه
بازگشت به صفحه قبلی
 
آرشیو تولیدات ویژه
technology

نتایج 1 - 20 از 177

category-web/technology
كاوش ها و یافته های باستان شناسی در دشت قزوین، نشان گر مرحله یک جانشینی و کشاورزی در هزاره هفتم پیش از میلاد و برخورداری ساکنان آن از صنایع اولیه و نظام اجتماعی است. منازل مسکونی، معبد، کارگاه های صنعتی، اشیای زینتی، مجسمه ها، انبارهای غله و... از تمدن دیر پای مردمان این ناحیه در هزاران سال پیش حکایت دارند. قزوین دردوره های پیشین، از مراکز مهم تمدن ماقبل تاریخ بوده و شامل سرزمین های میان شهریار، جلگه ری و دشت قزوین بوده است. بررسی های به دست آمده از تپه سگزآباد بویین زهرا، نشان دهنده زیستگاه های انسانی متعددی در هزاره های پیش از میلاد است. هم چنین دریک کیلومتری جاده کرج به قزوین، تعدادی تپه باستانی کشف شده که تا حدی وضعیت زندگی اقوام این ناحیه را در حدود هزاره چهارم قبل از میلاد روشن می سازد. آثار و اشیاء به دست آمده در سگزآباد قزوین، مربوط به دوران نو سنگی و ماقبل تاریخ است . قزوين در عصر صفوي شهر بزرگ و زيبايى است كه در دشتى وسيع واقع در سه فرسنگى كوه الوند بنا شده است....دوازده هزارخانه و صد هزار تن جمعيّت دارد.صد خانوار يهودى،و چهل خانوار مسيحى در اين شهر به سر مىبرند.ميدان شاه كه اسب‌دوانى نيز در آن‌جا به عمل مىآيد زيباترين نقاط اين شهر است... قزوين مسجد بسيار ندارد....بعد از مسجد مهم‌ترين و مجلل‌ترين عمارات قزوين مدارسى است كه طلاّب‌علوم دينى در آن تحصيل مىكنند....آنچه قزوين را در انظار بينندگان باشكوه‌و رفيع مينمايد كاخها و خانه‌هاى قصرآساى بزرگان و اعيان شهر است كه همه‌تماشائى و ديدنى است.....اما اين شهر نسبت‌به شهرت و عظمتش باغ و بستان زياد ندارد،زيرا هم خاك دشتى كه شهر در آن بناشده شنى و هم آبش كم است.برخى از كشتزارهايش از آب شاخهء كوچكى ازشاهرود آبيارى مىشود. كاريزهايى نيز دارد.آب آشاميدنى بيشتر مردم از چاه‌هايىكه غالباً متجاوز از سى پا گودى دارد برآورده مىشود.آب اين چاهها خنك اماسنگين و بىمزه است.كمبود آب گذشته از اين كه بزرگ‌ترين مانع رشد كشاورزىو توسعهء باغها و بوستانهاست مايهء سنگينى و ناسازگارى هوا و عدم رعايت بهداشت‌عمومى است،و اين عوامل زيان‌زا مخصوصا در تابستانها بيشتر ظاهر مىشود.زيراچنان كه ياد شد قزوين رودخانه و آب جارى ندارد كه كثافات شهر را بزدايد وهمراه خود به جاهاى دور ببرد... انتخاب قزوین به عنوان پایتخت صفویان درقرن دهم علاوه بر بازنمایی اهمیت شهر، دوره درخشانی از عمران و توسعه شهری را رقم می زند که درآثار سفیران و بازرگانان غربی که به ایران آمده اند؛ مشهود است. طراحی و ساخت نخستین خیابان ایرانی، چهارباغ ها، میدان ها، کاخ ها، مدارس، مساجد، بوستان های شهری و … که به الگویی برای شهرسازی در سراسر ایران تبدیل شد؛ از این منطقه آغاز می شود. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/ghazvin.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 23 آبان 1393 | آبازدید 71
category-web/technology
استان کرمان که در گذشته مکران و مصر هم نامیده می شد یکی از قدیمی ترین تمدن های بشر را دارد، علت آن هم وجود معادن متعدد بویژه مس است، که براحتی قابل دسترسی برای انسانهای دوران سنگ بوده است. تمدن استان تاریخی کرمان، مانند جیرفت، شهداد، راور و غیره بسیار وسیع می باشد، و هر کدام نیاز به تخصص ویژه دارند، مانند جیرفت شناسی یا شهداد شناسی، که متعاقب آن باید کاوش و تحقیق میدانی مفصل صورت پذیرد. استان کرمان با وسعت 175069 کیلومتر مربع در جنوب شرقی کشور ایران است، از شمال به خراسان جنوبی ، از شمال غرب به یزد ، ازجنوب به هرمزگان ، از شرق به سیستان وبلوچستان و از غرب به فارس محدود می‌شود که با دارا بودن 160 شهرستان تقریباً 11 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌گردد. پهناور ترین استان ایران در محل تلاقی رشته کوههای مرتفع زاگرس و مرکزی با مناطق پست کویری در جنوب شرقی کویر مرکزی بزرگ ایران به طول تقریباً 160 کیلومتر واقع شده است این تلاقی استثنایی بین ناحیه کوهستانی و کویری ، ویژگیهای محیطی کم نظیر و اوضاع طبیعی خاص را به وجود آورده است که در کمتر منطقه‌ای از فلات استثنایی ایران می‌توان مشاهده کرد. استان کرمان به درستی گنجینه تاریخ و جغرافیا است و از هر دوره و هر زمانی نشانی به یادگار دارد . منابع طبیعی دشت زیبای لوت، جنگل‌های خبر، گلزارهای لاله‌زارو.... جاذبه تاریخی آثار تمدن شش هزار ساله آراتا(شهداد) ، تپه کنار صندل(جیرفت)، ارگ بم ، ارگ راین ، قلعه دختر و اردشیر(کرمان) ، آثار باستانی گنجعلی‌خان (کرمان) ، باغ شاهزاده و آستانه شاه‌نعمت‌اله ولی(ماهان) و.... کوهستانهای سر به فلک کشیده هزار،جوپار،پلوار،کو‌ه‌شاه و.... همه و همه گویای این مدعاست. نام کرمان خود قدمتی بس طولانی دارد. هردوت پدر تاریخ ، از کرمان به عنوان کارامان یاد کرده که مردمانش یکی از ده تبار مهم پارسی را تشکیل داده‌اند و پیام بر سنگ نبشته داریوش ، شاه هخامنشی ، بر صخره‌های بیستون از کارامان یاد می‌کند که چگونه برای ساختن کاخهایش در شوش و تخت جمشید چوبهای جگ را به ارمغان آوردند. برخی کرمان را مرکب از دو کلمه«کار» و«مان» داشته که کلمه«کار» بمعنای رزم و پهلوانی و «مان» به معنای «محل و جایگاه و میهن» آمده است و در مجموع به معنای «جایگاه دلاوری و مکان دلیران رزم آرای» است در استان کرمان معادن تاریخی فراوان وجود دارد، همین معادن باعث شدند اولین تمدن تاریخ در این استان بوجود آید، به مرور از تاریخ معادن استان خواهم نوشت. معدن مس سرچشمه ــ در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان و ۵۰ کیلومتری جنوب رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس قرار گرفته ‌است، و یکی از بزرگترین مجتمع‌ های صنعتی معدنی جهان محسوب می‌ گردد. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/kermon.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 23 آبان 1393 | آبازدید 57
category-web/technology
كشور پهناور ايران با وسعت 1648 هزار كيلو متر مربع از جنگل هاي انبوه هيركاني در شمال تا اعماق آبهاي خليج فارس و درياي عمان در جنوب انواع بسيار زيادي از حلزون ها را در خود جاي ميدهد . حَلَزون یا لیسَک نوعی نرم‌تن در ردهٔ شکم‌پایان است. علت اینکه حلزون را در رده شکم‌پایان قرار داده‌اند این است که در حقیقت تمام قسمت زیرین بدنش، پای آن به شمار می‌رود زیست‌شناسان تا به امروز بیش از ۳۰ هزار گونه حلزون را شناسایی کرده‌اند. حلزون از محیط زیست بسیار متنوعی برخوردار می‌باشد. محل زندگی بعضی از گونه حلزونها در دریا بوده و بعضی از گونه‌های آن در آبهای شیرین و یا در باغ‌ها زندگی می‌کنند. حلزون از انواع گیاهان تغذیه می‌کند. سر که دارای یک جفت بازوی حسی است، یک پای شکمی و پهن عضلانی که نوعی عمل خزیدن را انجام می‌دهد و یک توده احشایی پشتی و گنبد مانند که بیشتر اندامهای داخلی در آن جای داشته‌اند. (حلزونها معمولاً صدف دارند اما برخی از گونه‌های بی‌صدف آن نیز مشاهده شده‌است. چشم حلزون معمولاً بر روی دو تا شاخک بر روی سر آن قرار گرفته‌است.) مرحله لاروی حلزون ولیگر نام دارد که مجهز به یک کمربند مژکی ظریف است و آن را به عنوان عضو شنا بکار می‌برد. قسمت پشتی ولیگر بعداً کاملاً بزرگ می‌شود و توده احشایی در حال رشد به سمت پشت برآمدگی می‌بابد. اما این رشد رو به بالا در طرف راست و چپ بطور یکسان صورت نمی‌گیرد و نتیجه آن پیچ‌خوردگی توده احشایی و صدفی است که روی این توده را می‌گیرد. رشد رو به بالا همچنین سبب می‌شود که لوله گوارشی به شکل U درآید و مخرج کاملاً به دهان نزدیک شود. مجموعه توده احشایی ولیگر نسبت به بقیه بدن معمولاً معادل ۱۸۰ درجه در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. در نتیجه فضای جبه در جلو و در بالای سر قرار می‌گیرد، آبششها جلویی می‌شوند، مخرج سوراخهای دفعی و تناسلی همه همگی در جلو قرار می‌گیرند و به فضای جبه باز می‌شوند. لوله گوارشی از شکل U به صورت یک قطعه درمی‌آید و قلب می‌چرخد. تحول به صورت تابیدگی بدون تردید نوعی سازگاری با روش زندگی در حال بلوغ است. حلزونها با عقب کشاندن بدن به درون صدف از خود محافظت می‌کنند و چون صدف یک دهانه بیشتر ندارد، بازشدن دهان و مخرج در یک جا نوعی مزیت محسوب شده و دهان نزدیکتر به زمین خواهد بود. در عین حال با این پیچیدگی قسمت‌های سنگین بدن از سر راه دور شده، در روی قسمت عقبی بدن واقع می‌شوند. در نتیجه مرکز ثقل طوری جابجا می‌شود که حرکت شکم پای صدف‌دار آسانتر شود. حلزون را نرمتنی شکمپا می‌نامند چرا که در حقیقت تمام قسمت زیرین بدنش، پای آن بشمار می‌رود. پس حلزون پایی دارد بسیار پهن و صاف و به کمک عضلات آن خود را بر روی زمین می‌لغزاند و به این گونه روی زمین راه می‌رود. این جانور برای آنکه حرکات خود را آسان‌تر انجام دهد، از غده‌هایی که در پا-شکم خود دارد ماده‌ای چسبناک می‌تراود و جاده خود را لیز و هموارترمی‌کند.این ماده ی چسبناک باعث می شود تا حتی اگر حلزون از روی یک لبه تیغ عبور کند بدنش آسیبی نبیند و در صورت عبور از یک سطح لیز نیز سر نخورد. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/halazon.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 23 آبان 1393 | آبازدید 54
category-web/technology
سخت پوستان اجتماعي هستند كه در طبيعت دريايي رفتارها و عادت هاي خاصي دارند . ديدن اينگونه ي خاص بسيار سخت است و اين بدليل جسه ي بسيار ريز اين موجود است كه به زحمت طول اش به نيم سانت ميرسد اسم اين سخت پوست خرچنگ عابد است . از رفتارهاي زيباي اين سخت پوست آرايش كردن سر و بدن خود با جلبك هاي رنگي و خزه هاي متنوع آب سنگ هاي مرجاني است كه معمولا در طول روز به اين كار مشغول است . اين كار او را در برابر حمله موجودات ديگر محافظت ميكند و باعث همرنگ شدن او با محيط ميگردد. حركت اين موجود بسيار كند بوده و دائما محل خود رابراي يافتن جلبك هاي تازه و رنگهاي متنوع تر جلبكها عوض ميكند او از اين جلبك ها نيز تغذيه ميكند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/kharchang_abed.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 23 آبان 1393 | آبازدید 52
category-web/technology
گنبد نمكي يك برجستگي بيضوي شكل را تشكيل مي دهد و همانند ديگر گنبدهاي نمكي جنوب ، تحت اثر پديده دياپريسم ، راه خود را به سطح گشوده و در روي زمين ظاهر شده است . با توجه به اينكه هسته مركزي از طبقات نمكي تشكيل يافته است بي هيچ ترديد مي توان گفت كه آنچه موجب ظهور اين در سطح گرديده است تحرك نمك تحت تاثير عوامل مختلف و در نتيجه ويژگيها و تغيير شكلهاي پتروفيزيكي آن است كه تحرك نمك را تسهيل مي نمايد . گل سرخ كه از هيدراتاسيون اليژيست حاصل مي شود و الژيست كه تبلور مجدد يافته نيز دو ژنز مختلف دارند ، يا از دگرگوني اكسيدهاي آهن واحد هرمز 2 پديد آمده كه اول بصورت آهن سنگ رسوب كرده است يا اينكه بصورت توده سيالي نيآميختني (اكسيدي – سيليكاتي ) همراه گرانوفيرها شكل گرفته و كف يا سرباره يا به عبارتي جبهه بازيك آن را تشكيل داده است . ساز و كار پيدايي گنبدهاي نمكي در زمان حاضر آشكارا دياپيري است و تا آنجا كه ديده مي شود در ترسير نيز چنين بوده است چه شكافتن و برگداندن طبقات سنگهاي ترسير به وضوح ديده مي شود ولي آيا چنين ساز و كاري در مزوزئيك نيز بوده است و يا خير جاي سوال دارد . اگر بنا بود دياپيري بگشايد بعيد و يا شايد غير ممكن بود كه چنين نظام چينه شناختي خود را حفظ كند چه علي اقاعده نمك در اثر وزن سبك خود شناور مي شود و ديگر دليلي ندارد كه چنين پايدار و بي استثنا تمامي واحدهاي سازند خود را حفظ كند و از سنگهاي روئين اين سازند اثري بجا گذارد . از طرف ديگر در تمامي گنبدهايي كه مورد بازديد قرار گرفت هيچ نشاني از سنگهاي جوانتر از سازند هرمز در ميان گنبدها بدست نيامد . به هر حال ساز و كار پيدائي اين گنبدها مي تواند بيكي از صورتهاي زير يا تركيبي بين آنها بوده باشد : 1- سازند هرمز در كامبرين پائيني شكل گرفته و سپس در اواخر پرمين در اثر نفوذ ماگماهاي گرم فعال شده و همراه آنها به بالا راه گشوده باشد . 2- سازند هرمز در كامبرين پائيني استقرار يافته و در زمان هاي بعد كه آغاز آن از اواخر پرمين ذكر شده بصورت دياپيري طبقات روئي را شكافته و بالا آمده باشد 3- سازند هرمز از همان آغاز بصورت گنبدي در آمده و به موازات استقرار رسوبات در اطراف آن به سمت بالا رشد كرده باشد و اگر زماني كوتاه بزير آب رفته و رسوبي رويش را گرفته باشد ديري نپائيده و باز از ميان آنها سر برآورده است . 4- پاره اي دفن شده و سپس برخي از آنها در اواخر پرمين آغاز به بالا آمدن نموده و پاره اي اصلاً بزير رسوبي نرفته باشد . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/diaperism.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 23 آبان 1393 | آبازدید 50
category-web/technology
موجودي كه در فصل بهار بر پيكره ي اين آب سنگهاي مرجاني بسيار خودنمايي ميكند كرم پلي كت است .اين موجود كه انواع مختلف دارد به خوردن غذا مشغول است ، تحرك گونه اي از آنها در نگاه اول بسيار كند بنظر ميرسد اما عكس العملهاي سريع در مواقع خطر از خود نشان ميدهند به گونه اي كه حتي ديده نميشوند . غذاي آنها معمولا ذرات معلق در آب است كه به بازوي از آنها برخورد ميكند . اما نوع ديگر اين موجود به گونه اي ديگر تغذيه ميكند او بازوان لوله اي و چسبنده ي خود را از درون حفره اش بيرون ميفرستد و هر موجود ريز و يا جسمي كه غذا بنظر برسد و قابل خوردن باشد مانند بعضي جلبكها به دام مياندازد و به داخل كشانده ميشوند و پس از خوردن اضافه آن را به يك باره از مدخل حفره به بيرون پرتاپ ميكنند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/kerm_pelicat.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 23 آبان 1393 | آبازدید 43
category-web/technology
50بدر جشنی سنتی و آیینی در قزوین است که هر سال در 19 اردیبهشت یا پنجاهمین روز از آغازسال شمسی در این شهر برگزار می شود. مردم قزوین این روز را براي شكرگزاري و طلب باران در مصلا ي قديمي شهر جمع ميشوند ودست به دعابر ميدارند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/50.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 25 مهر 1393 | آبازدید 69
category-web/technology
دكترحسين حسين زاده متولد 1342 است . پس از اخذ مدرك ديپلم در سال 1362 داروسازي مشهد قبول شد و ادامه تحصيل داد وعضو هيئت علمي شد .از ابتداي سال 1368 وارد دانشكده داروسازي شده و پس از يكسال با بورس تحصيلي به كشور انگلستان رفت و در كشورگلاسكو دوره يphd )دكتري) را گذراند . به تازگي گام در 50 سالگي خود گذاشته است در همين سن نسبتا اندك با داشتن 14 سال تجربه رياست دانشكده داروسازي مشهد ، سالها استادي دانشگاه و تربيت دانشجويان بسيار و انتشار بيش از 12 جلد كتاب تأليف و ترجمه از استاداني است كه توانسته است پله هاي ترقي را پشت سر بگذارد و به مقام استاد تمامي دانشگاه نايل شود .او بيش از 220 مقاله علمي در پايگاه هاي معتبر جهان دارد. رتبه هاي علمي ايشان به شرح زير است : كسب رتبه اول در بخش علوم دارويي هفتمين جشنواره كشوري رازي سال 1380 كسب رتبه دوم در بخش علوم دارويي دوازدهمين جشنواره كشوري رازي سال 1385 پژوهشگر نمونه در سطح كشور سال 1380 استاد نمونه دنشگاه در 5 سال متوالي سالهاي 80 تا 58 استاد نمونه كشوري به انتخاب انجمن متخصصين علوم دارويي در سال 1383 پژوهشگر نمونه برتر استان در سال 1387 و ... بر اساس جديدترين آمار منتشر شده در اول ژانويه سال 2013 ميلادي دكتر حسين زاده در فهرست يك درصدي اول دانشمندان جهان در گرايش داروشناسي و سم شناسي قرار گرفته است . . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/2ki_hosyn_zadeh.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 25 مهر 1393 | آبازدید 161
category-web/technology
زاغ بور یا زاغ کویری پرنده‌ای از خانواده کلاغیان است. این پرنده تفاوت‌های زیادی با دیگر خویشاوندانش یعنی کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد به‌طوری‌که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد، داشتن صدای خوش، و رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای از ویژگیهای این پرنده است زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی شرق و جنوب شرق ایران به‌ ویژه در استان‌های یزد و سمنان و همچنین در شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی زندگی می‌کند و تنها پرنده بومی انحصاری ایران است. در سال‌های اخیر در غرب افغانستان هم دیده شد. زاغ بور ۲۴ سانتیمتر طول دارد. دم و منقارش سیاه ، منقارش بلند با اندکی خمیدگی رو به پایین است. رنگ پر و بال، نخودی مایل به قهوه‌ای است صورت کمرنگ‌تر و از قاعده منقار تا چشم‌ها لکه های سیاه‌رگه مانند و نیز لکه های سیاه بزرگی در بالای سینه‌اش دیده می‌شود. بال‌های پهن با دو نوار سفید که در پرواز مشخص می‌شوند. پاهای آن بلند و سیاه‌ و برای دویدن در بیابان تکامل یافته‌است. در واقع بیشتر به هدهد و چکاوک هدهدی شبیه‌است تا زاغ‌ها و کلاغ‌ها. زاغ بور در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی و استپ‌ها زندگی می‌کند. وابستگی زیادی به گیاه ِ بوته‌ای ِ قیچ دارد و لانه خود را بر روی قیچ می‌سازد. حشره‌خوار و دانه‌خوار است. در اردیبهشت ۴ تا ۶ تخم می‌گذارد. پرنده ماده بر روی تخم می‌خوابد و پرنده نر برای او غذا می‌آورد. نر و ماده هر دو در بزرگ کردن جوجه‌ها مشارکت دارند. جوجه‌ها بعد از ۱۷ تا ۱۹ روز از تخم بیرون می‌آیند. زاغ بور تک‌همسر است و تمام طول سال را در کنار جفت خود می‌ماند، قلمروطلب است و به ذخیره‌سازی غذا در زیر خاک اقدام می‌کند. معمولأ ترس زیادی از انسان ندارد ولی فاصلهٔ ایمنی را رعایت می‌کند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zaghe_bor.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 25 مهر 1393 | آبازدید 70
category-web/technology
بُزمَجِّه، که با نام‌های بزمک، بزدوش، بزچوش و بزغاله‌مار) نیز شناخته می‌شود، نام گروهی از خزندگان عمدتاً بزرگ‌جثه است که عضو سرده بزمجه‌ها به شمار می‌روند. امروزه نزدیک به ۷۳ گونه بزمجه شناخته شده‌اند؛ اگرچه جایگاه اصلی آن‌ها در این سرده و احتمال تعلقشان به سرده‌های مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد. آن‌ها از تیره بزمجه‌ایان هستند؛ تیره‌ای که شامل بزرگترین مارمولک زنده یعنی اژدهای کومودو است. بزمجه‌ها گردن دراز، دم و پنجه‌های قوی، و پاهای عقبی به خوبی شکل گرفته دارند. بیشتر آن‌ها بر روی خاک زندگی می‌کنند، اما تعدادی از آن‌ها نیز درخت‌پیما و نیمه‌آبزی هستند. اکثر بزمجه‌ها گوشت‌خوار هستند، ولی سه گونه از بزمجه‌های ساکن فیلیپین از میوه درختان تغذیه می‌کنند. آن‌ها تخم‌گذار هستند و هر بار از ۷ تا ۳۷ تخم در سوراخی که رویش با خاک پوشانده می‌شود و یا تنهٔ خالی درختان، می‌گذارند. بیشتر گونه‌های بزمجه از تخم دیگر جانوران، سوسمارهای کوچکتر، ماهی، و پستانداران ریزجثه تغذیه می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان است که بعضی بزمجه‌ها، همانند اژدهای کومودو، زهردار هستند و برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌شد باکتری‌های کشنده تولید نمی‌کنند.[۱] گرچه به جای تزریق کردن سم به بدن طعمه از طریق دندان‌های نیش – مانند آنچه در مورد مارها پدید می‌آید – سم در اطراف دندان بزمجه می‌ماند و تزریق نمی‌شود، ولی در اثر تماس جای زخم طعمه ناشی از گاز گرفتگی با سم، طعمه از پای در می‌آید. بزمجه‌ها طولی میان ۲۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر دارند. غیر از گونهٔ استرالیایی این جانور، دیگر گونه‌ها دارای اندازه‌ای بزرگ هستند. اندازه بزمجه استرالیایی به حدود ۲۰ سانتیمتر می‌رسد و اژدهای کومودو دیگر عضو این خانواده طول تقریبی ۳۶۰ سانتیمتر دارد. در اعضاء این خانواده استخوان‌های جلدی کم شده و یا وجود ندارند، پوزه دراز و باریک است، دم و گردن به نسبت بلند شده‌اند و نای تقریباً حلقه حلقه است. به علت وجود چین خوردگی در هریک از مجاری بینی، سطح پوششی بویایی آن‌ها افزایش یافته است. بینی به دلیل پیدایش استخوان کام فرعی، بزرگ و طویل شده است. زبان دوشاخه و بسیار توسعه یافته است و هنگام بلعیدن غذا در غلاف قاعده‌ای شکلی جای می‌گیرد و مانند مارها طعمه را به صورت کامل می‌بلعند. اندام حرکتی از نوع زمینی اند و پاها دارای پنج انگشت چنگال دار می‌باشند و بسیار نیرومند هستند و برای کندن چاله‌ها و سوراخ‌های زیر زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی گونه‌ها مثل بزمجه نیل توانایی بالایی در شنا کردن دارند http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/bozmajeh.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 24 مهر 1393 | آبازدید 88
11. خواب
category-web/technology
مهم ترين آثار و كاركردهاي خواب در زندگي معمولي بشر، ايجاد آرامش است. انسان در هنگام خواب تن را به كناري مي نهد و فرصتي مي دهد تا نظام بدن استراحت كند. آن چه نياز به آرامش دارد تن و كالبد بشر است نه روح و جان وي؛ ولي از آن جايي كه در هنگام بيداري، ارتباط تنگاتنگي ميان تن و جان وجود دارد خستگي تن به روح انتقال مي يابد و نمي گذارد تا هوشياري كامل رخ دهد و بدن از اجراي فرمان هاي نفس و روح سرباز مي زند؛ زيرا قادر به اجراي آن نيست. خواب اين فرصت را براي تن فراهم مي آورد كه خود را بازسازي كند و نيروي تحليل رفته خويش را بازيابد. از اين روست كه خداوند از خواب به عنوان سبات يعني آرامش تن ياد مي كند كه با امنيت به معناي آرامش روح تفاوت دارد. به هر حال در همه آيات، سخن از آرامش تن است كه بيانگر آن است كه تن به آرامش نيازمند است كه اين به خروج جان از تن انجام مي شود. (فرقان آيه 47 و نبا آيه 9) اين گونه است كه خداوند براي آرامش تن و رفع خستگي آن، خواب را قرار داد. ارتباط بيرون و درون در هنگام خواب مي تواند متغير باشد.به اين معنا كه در هنگام خواب هرچند كه جان از تن بيرون مي رود ولي نوعي ارتباط و پيوند مديريتي ميان روح و كالبد آن برقرار است. اين ارتباط مي تواند به جهت دوري و نزديكي روح از كالبد متغير باشد. هرچه جان از تن دورتر باشد اين پيوند ضعيف تر و هرچه نزديك تر باشد ارتباط و احساس پيوند، قوي تر و شديدتر است.از اين رو خواب را به جهت ميزان دوري و نزديكي جان از تن به دو دسته خواب سبك و سنگين دسته بندي كرده اند. خداوند به هر دو نوع خواب اشاره مي كند. خواب سبك در زبان عربي نعاس و سنه (به كسر سين) ناميده مي شود. كه به معني چرت است. خواب سبك را مي توان به خواب سبك و سبك تر دسته بندي كرد كه چرت در زبان فارسي بخشي از اين معنا را بيان مي دارد. به هرحال خواب سبك و چرت به دو دسته اساسي دسته بندي مي شود كه در عربي از آن كه سبك تر است به سنه و آن كه سنگين تر است به نعاس تعبير مي شود. نعاس به معناي خوابي است كه افزون بر چشم بر گوش نيز تسلطي داشته باشد و شخص اين احساس خويش را نيز از دست دهد. در هنگام خواب به سبب خروج روح از بدن شخص مهاري بر احساسات و ابزار شناختي خويش ندارد. و لذا در هنگام خواب بينايي و شنوايي از دست مي رود و اگرچه گوش و چشم به شكلي محدود فعال هستند ولي به گونه اي نيست كه با قلب و جان مديريت شود بلكه با مغز مديريت محدود مي شود. در هنگام خواب چشم زودتر و گوش ديرتر به خواب مي رود. خداوند هرگونه خواب و خواب سبك (سنه) را از خود دور مي داند. نفي هرگونه خواب و چرت از نوع سبك (سنه) و سنگين آن (نعاس كه بر گوش نيز سنگيني مي كند) به معناي آن است كه خداوند موجودي نيست كه روح و جاني و كالبدي داشته باشد تا نيازمند جدا شدن روح از كالبد باشد. اين بدان معنا است كه خداوند موجودي مجرد و غيرمجسم است. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/khab_kodak.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 18 مهر 1393 | آبازدید 155
category-web/technology
فرقه بهائیه منشعب از فرقه بابیه است و بنیان گذار آن میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله است. نوشته های سید علی محمد باب، میرزا حسینعلی بهاء الله و عبد البهاء، تا حدی نیز شوقی افندی ربانی، از نظر بهائیان مقدس است، اما کتب باب عموماً در دسترس بهائیان قرار نمی گیرد و دو کتاب اقدس و ایفان میرزا حسینعلی نوری در نزد آنان از اهمیت خاصی برخوردار است. ایین بهایی از ابتدای پیدایش در میان مسلمانان به عنوان یک انحراف اعتقادی شناخته شد. ادعای دین جدید توسط باب و بهاء الله با اعتقاد به خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که توسط همه مسلمانان پذیرفته شده است، سازگار نبود. از این رو علی رغم تبلیغات گسترده، بهائیان در میان مسلمانان و شیعیان جایگاهی نیافتند. تاریخ پر حادثه رهبران بهائی، نادرست درآمدن پیشگویی های آنان و منازعات دور از ادب از یکسو و حمایتهای دولتهای استعماری در مواضع مختلف از سران بهایی و بویژه همراهی آنان با دولت اسرائیل از سوی دیگر، زمینه فعالیت در کشورهای اسلامی، خصوصاً ایران را از بهائیان گرفت. فرقه­ی بهائیت بر اساس یک هدف ظاهری و یک هدف باطنی تشکیل شده است. هدف ظاهری بهائیت عبارت است جنگ با شرک و بت­پرستی­؛ ولی واقعیت بهائیت­، چه از جهت فکری و چه عملی، این هدف را تأیید نمی­کند، هدف باطنی و پنهان آنها، خدمت به فراماسونری و امپریالیسم جهانی است و این اصل، محور تمام تلاش­های بهائیت از زمان ظهور تا به امروز است، و آن هدف ظاهری را فقط برای اغوا و گمراه­کردن ساده­لوحان و عوام­الناس قرار داده­اند ميرزا حسينعلي نوري (بهأالله) در سال 1233 قمري در تهران به دنيا آمد. بابي ها و بهايي ها سيدعلي محمد شيرازي را صاحب «علم لدنّي» مي دانند و در اين مورد بشدت مبالغه مي كنند. سيدعلي محمد با اينكه در كربلا و در حلقه ياران نزديك ملاكاظم رشتي نبود، تحت تأثير تلقينات پرنس دالگوركي بلافاصله ادعاي جانشيني او را مطرح ساخت و درست يك سال بعد، در سال 1260 قمري كه مصادف با هزارمين سال غيبت امام عصر (عج) بود، با حمايت كانونهاي متنفذ و مرموز استعماري، دعوي خويش را مطرح نمود و ضمن اينكه خود را «ركن رابع» خواند، ادعا كرد كه «باب» امام زمان (عج) است و در نشست و برخاست هاي روزانه و در ميان اطرافيان خود گفت كه «من مبشر ظهور امام زمان و باب او هستم و هركس كه به ظهور حضرت مهدي (عج) اعتقاد و ايمان دارد، بايد ابتدا با من كه «باب» و «در» او هستم بيعت كند». وي حتي حديث «انا مدينه العلم و علي بابها» را در جهت اثبات اين ادعاي خود معني و تفسير مي كرد و مي گفت، حتي حضرت رسول اكرم (ص) به حقانيت و ظهور من اشاره كرده و فرموده اند: «من شهر علم هستم و علي باب» بابيان و بهائيان توسل به زور را براي پذيرفتن آئين خودمنع كرده بودند، مگر در مورد مسلمانان كه مال و جان و ناموس آنان را مباح اعلام كرده و حتي آنان را شكنجه مي دادند و سپس به شهادت مي رساندند. البته قساوت و سبعيت از جمله خصائص اوليه اعضاي فرقه بابيت بوده كه فريدون آدميت در مورد آنان گفته است كه آنان در جريان شورشهاي خود با مردم و نيروهاي دولتي رفتاري سبعانه داشتند و اسيران جنگي رادست و پا مي بريدند و در آتش مي سوزاندند. او بساط بهأ را از روز نخست مبتني بر دستگاه ميرغضبي و آدمكشي مي داندو عبدالحميد آيتي نيزبهائيان را داراي اخلاقي خشن و سخت دل و كينه جو و متظاهر به مهر ومحبت معرفي مي كند. ميرزا حسينعلي نوري (بهأالله) پس از 24 سال زندگي در شهر «عكا» در روز دوم ذيقعده 1309 هجري قمري مرد و در همان شهر دفن شد كه هم اكنون قبر او قبله بهائيان است. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/bahaiat.flv در نگاه بيشتر ببينيد
جمعه, 18 مهر 1393 | آبازدید 98
category-web/technology
تهران در گذشته از روستاهای ری بوده و ری که در تقاطع محورهای قم، خراسان، مازندران، قزوین، گیلان و ساوه واقع شده به سبب مرکزیت مهم سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد نظر بوده و مدعیان همواره این مرکز راهبردی را مورد تهاجم و حمله قرار می‌داده‌اند. روستای تهران به واسطه برخورداری از مغاک‌ها و حفره‌های زیر زمینی و مواضع طبیعی فراوان و دشواری نفوذ در آنها پناهگاه خوبی برای دولتمردان و دیگر اشخاصی بوده که احتمالاً مورد تعقیب مدعیان قرار داشته‌اند. از سوی دیگر، کاروان‌های بزرگی که از محورهای مورد بحث عبور می‌کردند شکارهای سودمندی بودند و اغلب مورد حمله چپاول مردم بومی واقع می‌شدند. روستای تهران در واقع کانون چپاولگران و نهانگاه کالاهای دزدیده‌شده بود و این وضع تا زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود ادامه داشت. هران در برابر حملهٔ افغان‌ها )پشتون‌ها( ایستادگی زیادی کرد و به همین خاطر آن‌ها پس از تصرف تهران این شهر را ویران کردند و باغ‌ها و تاکستان‌های آن را از میان بردند.[۱] در زمان نادرشاه تهران دوباره نام و نشانی یافت و در همین شهر بود که نادرشاه رهبران بزرگ شیعه و سنی را گرد هم آورد و پیشنهاد اتحاد اسلامی و رفع اختلاف‌ها را به آن‌ها داد نخستین بار، شاه طهماسب اول صفوی در ۹۱۶ خ. هنگام گذر از تهران باغ و بوستان فراوان این شهر را پسندید و دستور داد تا بارو و خندقی به دورش بکشند، این بارو که ۱۱۴ برج به عدد سوره‌های قرآن و چهار دروازه رو به چهار سوی دنیای پیرامون داشت، از شمال به میدان توپ‌خانه و خیابان سپه، از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان ری و از غرب به خیابان وحدت اسلامی (شاپور) محدود می‌شد، مساحت تهران در این دوران به ۴۴۰ هکتار رسید.[۳] در دورهٔ شاه عبّاس اول (۹۶۶ تا ۱۰۰۷ خ.) پل، کاخ و کاروانسراهای زیادی بنا شد، در بخش شمالی برج و باروی شاه تهماسبی، چهارباغ و چنارستانی ساخته شد که بعدها دورش را دیواری کشیدند و به صورت کاخ(کاخ گلستان) و مقرّ حکومتی درآوردند. کریمخان زند به مدّت ۴ سال تهران را مرکز حکومت خود قرار داد و در محوّطهٔ ارگ بناهای جدیدی احداث نمود. تهران ترقی و حرکت سریع خود به سوی پیشرفت را از سال انتقال پایتخت به قزوین آغاز کرد و شاه تهماسب صفوی به دلیل آنکه سید حمزه، جد اعلای صفویه در شهر ری و در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم مدفون بود گاه به زیارت می‌رفت. او با افزایش رفت‌وآمدهایش دستور داد پیرامون آن باروی محکمی برای وی بسازند. همچنین دستور داد بناهای جدید بسازند که درسال ۹۷۱ ه- ق با ایجاد ۱۱۴ برج (به تعداد سوره‌های قرآن) در تهرن آغاز شد و وی دستور داد در زیر هر برج یکی از سوره‌های قرآن را دفن کنند. حصاری که دور تهران کشیده شد شش هزار قدم طول داشت و برای ساختمان آن و برج‌هایش از دو نقطه خاکبرداری کردند که بعدها یکی از دو محل به (چاله‌میدان) و دیگری به (چاله‌حصار) معروف شد. پس از انقراض صفویه، نادر شاه افشار در سال ۱۱۵۴ ه- ق تهران را به رسم تیول به پسر خود رضا قلی داد و پس از افشاریه، کریم خان زند به علت درگیری و نزاع با آغا محمد خان قاجار و از آنجا که تهران در نزدیکی طبرستان (یعنی مقر اصلی آغا محمدخان) قرار داشت صلاح خود را در اقامت در تهران دید. بعد از مرگ کریم خان زند، آغا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۰ ه- ق در اول فروردین بر تخت سلطنت نشت و تهران را به‌عنوان پایتخت برگزید و (دارالخلافه) نامید. ارگ، بازار، پاچنار، پاقاپق، پامنار، چاله‌حصار، چاله‌میدان، خانی‌آباد، درخونگاه، دروازه قزوین، دروازه دولت، سرپولک، سنگلج، صابون‌پزخانه، عودلاجان، قنات‌آباد، گود زنبورکخانه، گود عرب‌ها و لاله‌زار مهم‌ترین محله‌های تهران قدیم محسوب می‌شوند، اما اكنون تهران شامل۲۲ منطقه است که اداره هر منطقه به عهده شهردار آن است. تغییر معماری تهران از سنتی به مدرن از دوران ناصرالدین شاه آغاز شد و به ویژه این روند در دوران پهلوی که زندگی مدرن از حصار دربار و ارگ سلطنتی خارج شد، چهره شهر را تغییر داد. در دوران رضاخان نیاز به تاسیس نهادهای مدرن مانند بانک‌ها، ساختمان‌های دولتی و... به‌طور روزافزونی احساس می‌شد، اما طراحی و اجرای ساختمان این‌گونه نهادها با روش‌های سنتی عملا ممکن نبود؛ زیرا نیازمند معماری و فضاهای خاص خود بودند. معمارانی که در این دوره پیشرو آوردن معماری اروپایی به تهران بودند؛ یا خود اروپایی بودند، یا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های اروپا. در این دوره نوعی معماری در تهران بروز کرد که در کالبد مدرن بود اما در تزئینات و نماسازی‌هایش از معماری سنتی یا باستانی ایران الهام گرفته شده بود. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/memari_tehran.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 17 مهر 1393 | آبازدید 104
category-web/technology
انجمن حجتیه پس از کودتای ۱۳۳۲ با هدف تعلیم کادرهایی برای دفاع علمی از اسلام و تشیع در برابر چالش الهیاتی بهائیت ایجاد شد. شیخ محمود حلبی بنیان‌گذار این سازمان از اساتید حوزه علمیه مشهد و از طرفداران نهضت ملی در دوران حکومت مصدق بود که پس از کودتای ۱۳۳۲ فعالیت سیاسی را کنار گذاشت. مبلغان بهائی این نظر را تبلیغ می‌کردند که منجی منتظَر شیعیان ظهور کرده و پس از او پیامبری جدید ظهور کرده و اسلام با آمدن این پیامبر آیین جدیدش که بهائیت نام دارد، منسوخ شده‌است. حجتیه به دنبال دفاع از موقعیت شیعه با مراجعه به متون اسلامی و بهائی بود. حساسیت حلبی نسبت به این موضوع از یک تجربه شخصی سرچشمه می‌گرفت. در دوران طلبگی، او و همشاگردیش سید عباس علوی توسط یک مبلغ بهایی به آئین بهائی دعوت شده بودند و دوست او به بهائیت گرویده بود. این موضوع زنگ خطری را برای حلبی به صدا درآورد و او با کنار گذاشتن تحصیلات و مطالعات معمول، وقت خود را وقف مطالعه تاریخ و متن‌های اصلی بهائیت کرد تا یک پاسخ جامع اسلامی برای مسئله بهائیت بیابد. طرح اولیه حلبی آموزش گروهی از طلبه‌ها برای انجام این وظیفه بود، برگزاری کلاس‌هایی برای آموزش این دروس به طلبه‌ها با مخالفت مقامات مذهبی بلندپایه حوزه علمیه قم روبرو شد. حلبی آن‌گاه یک گروه داوطلب غیر روحانی متبحر در مباحثه و مناظره را برای این منظور استخدام کرد. این گروه ابتدا به نام انجمن ضد بهائیت و پس از انقلاب به انجمن حجتیه معروف شد. مراحل اولیه پروژه حلبی در مشهد سپری شد. پیشرفت پروژه در مشهد امیدوارکننده نبود و حدود ۶ ماه طول کشید تا او بتواند یک دانشجوی جدی را استخدام کرده و آموزش دهد. تصمیم حلبی برای سفر به تهران موفقیت‌های استراتژیکی را برای او به ارمغان آورد. نخستین حلقهٔ شاگردان او از بازاری‌ها و پیشه‌وران مذهبی تشکیل می‌شد و آن‌ها توانستند گروهی از دانش‌آموزان مشتاق و بااستعداد حوزه‌های علمیه و دبیرستان‌ها را به خدمت گیرند. از ابتدای دهه ۱۳۳۰ تا ابتدای ۱۳۵۰ بسیاری از نخبگان آینده انقلاب ایران (۱۳۵۷) از آموزش‌های حجتیه بهره‌مند شدند، آن‌ها معمولاً به عنوان یک مرحله مقطعی در دوران رشد ایدئولوژیکی‌شان، در برنامه‌های عملی و آموزشی که توسط حجتیه ترتیب داده می‌شد، شرکت داشتند. علاوه بر اهداف مشخص و تعریف‌شدهٔ حجتیه: حس فداکاری، تعهد و وفاداری همانند نوعی تعصب فرقه‌ای نسل بعدی اعضای حجتیه را به ادامه فعالیت ترغیب می‌کرد. در آن دوران انجمن حجتیه در کنار مدرسه علوی به مدیریت علی‌اصغر کرباسچیان، نشان‌گر تلاش اسلام شیعی سنتی برای خوگیری با دنیای مدرن پیرامون بودند و با بهره‌گیری از منابع‌شان برای ترویج جهان‌بینی خود می‌کوشیدند. حجتیه به رهبری محمود حلبی توانست اجازه دریافت و استفاده از بخشی ازسهم امام(ره) را در فعالیت‌های خود از مراجع تقلید شیعه کسب کند. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/anjoman_hojatie.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 17 مهر 1393 | آبازدید 104
category-web/technology
آيت الله اشرفي شاهرودي در دي ماه 1314 شمسي در شهر مشهد از پدر بزرگواري كه دوران عمر اش را در تحصيلات عاليه فقه و اصول ، منقول و معقول در نجف اشرف و همچنين مشهد مقدس گذرانده بود از چنين والدين ي بدنيا آمد . دوران كودكي را در شاهرود گذراند و پس از رفتن به مكتب خانه به يادگيري قرآن پرداخت و از سال هفتم ولادت راهي دبستان شد؛ پس از اتمام دوره ابتدايي بنا شد كه طلبه شود لذا دو سال تمام در حوزه علميه شاهرود مقدمات دروس ادبيات عرب را فرا گرفت. سال 1329 شمسي به حوزه علميه مشهد مقدس مهاجرت كرد و در مدرسه سليمان خان مشغول به ادامه دروس علوم ديني و در طول 7 سالي كه در مشهد بود يك سال و نيم را دردروس خارج آيت الله ميلاني شركت كرد و در اين مدت ديپلم خود را نيز گرفت . در سال 1335 هجري شمسي كه براي ادامه تحصيل به همراه برادراش وآيت الله حاج سيد حسن مرتضوي راهي نجف اشرف شد تا 18 سال متوالي در جوار (حرم) اميرالؤمنين در محضر اساتيد بزرگ بود . سال 1353 تا اواخر 1362 در شاهرود مستقر شد و مدرسه ي قديمي آنجا را تجديد بنا و حوزه علميه را رونق كاملي بخشيد. به فرمان امام خميني (ره) عازم مشهد شد و در اين شهر علوم را به طلاب بيشتري منتقل كرد و موفق به تدريس سطوح عاليه و دروس تفسير در رجال ، درايه و خارج فقه و اصول در مشهد مقدس شد. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/ashrafi.flv در نگاه بيشتر ببينيد
پنجشنبه, 27 شهریور 1393 | آبازدید 128
16. ضریح
category-web/technology
ضریح در گذشته به معنی محفظه ی مشبك یا چوبی یا فلزی بوده كه روی قبر امامان یا امام زادگان میگذاشتند و هدف اصلی از گذاشتن این ضریح بر روی قبر مطهر ائمه و امام زادگان محافظت سنگ قبر آنها و همچنین تسهیل زیارت برای زوار و علاقمندان ائمه و امام زادگان بوده است .در دوره های تاریخی قبل ، قرون اولیه ضریح ها از جنس چوب و صندل ساخته می شده است . دوره های قاجاری به بعد ضریح ها به صورت آهنی در آمده اند . در مورد ضریح هایی كه بر روی سنگ قبر نصب شده است طبق منابع موجود اولین ضریح به سال 957 است تا قبل از آن صندوق پوش هایی داشتیم كه از قرن 5 به بعد بر روی قبر حضرت نصب می شده است . در سال 957 اولین ضریح كه بر روی قبر حضرت نصب شده ضریح شاه طهماسب معروف است دومین ضریح ما ضریح مرصع نشان یا ضریح نادری است كه به سال 1960 توسط شاهرخ نوه ی نادر نصب شد ضریح دوره قاجاریه كه به سال 233 و ضریح دوره ی رضا شاه است كه سال 1311 به ضریح شیر وشكر معروف است و آخرین ضریح سیمین نشان است كه بر روی سنگ قبر حضرت است و مورد زیارت علاقمندان حضرت قرار میگیرد .ضریحی كه مشاهده میكنید در سال 1330 در زمان تولیت آقای شادمان قرار داد ساختن آن را ابوالفضل حافظیان بسته است . ایشان در زمره رجال بزرگ و صاحب نام و عارف در آن دوره بوده است و بعد از 6 سال این ضریح كه 4 متر طول و 3 متر عرض و 14 دهنه داشته است كه بر روی ضریح آیاتی به صورت كتیبه در زیارت حضرت رضا و اهمیت زیارت نقل شده است در بالا سوره ی یاس را دارد از طلا كنده شده است در پایین اسامی ائمه را داریم كه به صورت برجسته در چهار طرف ضریح آمده است . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zarih01.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 142
category-web/technology
در 26 شهريور 1357 زلزله ويرانگري به قدرت 5/5 ريشتر شهر طبس را لرزاند و تقريبا تمام شهر را به تلي از خاك بدل كرد . مردم از همه ي كشور كمك هايشان را مي رساندند و خوداشان هم به سمت طبس ميرفتند . كمك هايي كه از سمت يزد مي آمد آيت الله صدوقي ساماندهي ميكرد و وشهيد هاشمي نژاد ، آيت الله خامنه اي ،وت الله طبسي هم از خراسان آمده بودند و در طبس مستقر شده بودند .؛ هيئتي تشكيل دادند به نام گروه امداد امام (ره) . روزها به وضع مردم رسيدگي ميكردند و شبها تجمع و سخنرانيها را تشكيل مي دادند و مردم را از ظلم و جنايتهاي شاه آگاه ميكردند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/zelzeleh_tabas.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 98
category-web/technology
) شیخ احمد کافی (۱ خرداد ۱۳۱۵، مشهد - ۳۰ تیر ۱۳۵۷، چناران از روحانیان و خطیبان معروف پیش از انقلاب بود. سخنرانی‌های وی معمولاً بسیار پرشور بود. شیخ احمد کافی که مجموعه سخنرانی‌هایش هنوز طرفداران بسیاری دارد، در یک حادثهٔ رانندگی مشکوک در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۵۷کشته شد . شیخ احمد کافی در عصر پهلوی اول به دنیا آمد، در یکی از سخنرانی‌ها این طور تعریف می کند: «یکی از من پرسید شما اهل کجا هستید؟ من هم گفتم اهل بین‌الملل، اصلیتم یزدی هست متولد مشهد و ساکن تهران» بعد از این جمله‌ها به شوخی به مردم می‌گوید: «ما یزدی‌ها خیلی آدمای خوبی هستیم.» در اواخر دوران حکومت پهلوی دوم کشته شد. در واقع دوران فعالیتش در زمینه‌های مختلف هم‌زمان با نابه‌سامانی‌ها بود. در هجده‌سالگی رهسپار نجف شد و تا سال ۱۳۳۸ ه.ش در آن‌جا دروس سطح را نزد استادان معروف حوزهٔ علمیهٔ نجف گذراند و سپس به قم آمد و تا سال ۱۳۴۰ در قم ساکن بود و نزد استادانی همچون آیت‌الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی، آیت‌الله راستی کاشانی و مرحوم آیت‌الله مدنی تبریزی (شهید محراب) درس خواند. وی علی‌رغم کشمکش‌ها و احضارهای مکرر از جانب مقامات پلیس و نیروهای امنیتی حکومت با حضور فعال خود به ارائه خدمات دینی و ارشادی و تبلیغی و حمایت از گروه‌های مبارز و پرورش نیروهایی برای مبارزه با با حکومت پهلوی می‌پرداخت. کافی زمانی احضار و زمانی دیگر در بازداشت و گاهی تبعید می‌شد و این فشارها و محدودیت‌ها، باعث نشد وی دست از فعالیت و مبارزه بردارد. به طوری که دو سال قبل از مرگش یعنی در سال ۱۳۵۵ که به مدت دو سال به ایلام تبعید شد، او به خدمات اجتماعی و فرهنگی در این شهر دست زد شیخ احمد کافی در ۳۰ تیرماه ۱۳۵۷ بر اثر تصادف رانندگی به شکل مرموزی کشته شد. در این تصادف یک کامیون ارتشی با ماشین پژویی که آيت الله کافی در آن قرار داشت تصادف کرد. http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/kafi.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 109
category-web/technology
انقلاب پيروز شده است ، مردم نسبت به عناصر كليدي شكايتهاي فراوان داشتند و آنها را قاتل فرزندان و برادران خود ميدانستند . دادگاه هاي انقلاب تشكيل شد تا بتوانند در مسيري عادلانه با متهمان برخورد كند و جلو برخوردهاي سليقه اي و انتقام جويانه را بگيرد عدالتي بر اساس حاكميت اسلامي . مردم در راهپيمايي هاي روزها ي ابتدايي پس از انقلاب با شعار هايشان خواستار مجازات عوامل رژيم شاهنشاهي شده بودند تعداد دستگيردگان زياد بود ، از سرباز خاطي تا فرمانده جنايتكار ، كميته قضايي انقلاب كه بعدها دادگاه انقالاب نام گرفت تشكيل شده بود و شاكيان شكايت ها يشان ر آنجا ارائه ميكردند ، خانواده شهدا، زندانيان و شكنجه شدگان جزو اولين ها بودند قرار بود دادگاه ها با حضور خوداشان باشد . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/dadgahe_enghelab.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 87
category-web/technology
احمد مهر مشهدی معروف به افخمی 77 سال سن دارد و از 9 ساگی قرآن تلاوت میكردم و شاید 50 سال گذشته است . تهذيبات قرآنی بر میگردد و به 6 یا 7 سالگی او ، در بازار امام رضا (ع) خانمی بود كه مكتب خانه قرآن داشت . قرآن را پیش آن خانم یاد گرفتم .احمد مشهدی شیخ القرآ سنی شهر مشهد مقدس است . اذان گفتن ایشان را زائرین و مجاورین استفاده میكردند . حشر و نشر او با قرآن است زيرا در هر فرصتی از تلاوت قرآن استفاده ميكنند. در سال 1329 رسما مؤذن جامع گوهرشادو كمكم به رادیو معرفی شد و اكنون هم در جلسات نیز شركت میكند . http://77.36.163.107/mashhad/sima/documentary/mehre_mashhad.flv در نگاه بيشتر ببينيد
سه شنبه, 25 شهریور 1393 | آبازدید 92

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 9

تاریخ آخرین به روز رسانی : 2014-12-21