حمایت از کالای ایرانی | پنج‌شنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷

نوستالژی، نزدیک کردن مردم به فرهنگ بومی - محتوای خبر

 

 

متن خبر

نوستالژی، نزدیک کردن مردم به فرهنگ بومی

مدیركل صدا و سیمای مركز خراسان رضوی گفت: نباید فرهنگ و خاطره‎سازی‌ المان‌ها را فدای کثرت و تنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،مرکز خراسان رضوی، محسن نصرپور مدیركل صدا و سیمای خراسان رضوی افزود: نوستالژی، نزدیک کردن مردم به فرهنگ بومی و ساختار ساده المان‎های امسال به چشم می‌آید و این امر بسیار زیبا است، به نظر من نباید فرهنگ و خاطره‎سازی‌ المان‌ها را فدای کثرت و تنوع کرد.

محسن نصرپور افزود: بدون شک داشتن شهری شاد و باصفا می‌تواند در کاهش استرس شهروندان در محیط اجتماعی و سرزندگی بیشتر آحاد جامعه کمک کند.

وی ادامه داد: انسان فطرتا زیباپسند و زیبا دوست است و داشتن محیط اجتماعی زیبا با فضاسازی مناسب و در خور مبلمان شهری مطابق با فرهنگ بومی و محلی شهری آن هم در فصلی نو به تلطیف روح و روان شهروندان کمک می‌کند.

مدیركل صدا و سیمای مركز خراسان رضوی افزود: همچنین می‌تواند در صورت هزینه کردن مناسب، عدالت در توزیع و فضاآرایی شهری در تمامی سطح شهر بدون در نظر گرفتن اصطلاح پایین و یا بالای شهر، اثرات مثبت آن را در کاهش ناملایمات اجتماعی و استرس خیابانی، به وضوح دید.

نصرپور با بیان اینکه در این بین شهرداری‌ها با توجه به در اختیار داشتن امکانات و فضای شهری، سهم مهم و قابل توقعی در فضاسازی و فضاآرایی دارند، عنوان کرد: البته باید سهم سایر دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه را نیز در این امر در نظر گرفت.

وی در خصوص ارزیابی خود از روند استقبال از بهار، تصریح کرد: باتوجه به اینکه از سال‌های قبل در این راستا اقداماتی شده و نقد و بررسی این امر نیز همیشه مهم بوده روند طرح استقبال از بهار شهرداری با استفاده از صاحب نظران بهتر شده است و این را می‌توان در رضایت شهروندان در مواجهه با خدمات شهرداری دید.

مدیركل صدا و سیمای مركز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: می‌توان با توجه به ظرفیت ایجاد شده در شهرداری و در ستاد استقبال از بهار و صرف هزینه در این بخش، این استقبال از فصل بهار و تغییر فضای شهری را در تمامی فصول جاری کرد مثلا در استقبال از تابستان هم ستاد فعال باشد به عنوان نماد استقبال از مسافران تابستانی در بین مردم و مسئولان فرهنگ‌سازی کرد یا فصل پاییز در آغاز فصل و دانش و تحصیل و یا فصل زمستان و مشارکت مردم در زیباسازی و استقبال از بهار مدنظر قرار داد.

نصرپور اضافه کرد: شهرگردی مردم در همان روز اول بهار در شهر و دیدن المان‌های نوروزی شاید کم کم به فرهنگ بهار در شهر تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه عکس‎برداری از المان‌ها و گل‌آرایی شهری با ذوق و شوق فراوان در شهر دیده می‌شود و این نشان از حرکت خوب شهرداری در ابتدای کار دارد، تاکید کرد: اما به نظر می‌رسد در ارزیابی اولیه، المان باید گویای فرهنگ بومی و محلی هر منطقه باشد که در بسیاری از موارد این کار توسط شهرداری و سازندگان رعایت شده و احتمالا ملاک تایید طرح و اجرای آن بوده است.

نصرپور گفت: البته به نظر می‌رسد برخی المان‌ها از نظر جانمایی می‌توانست تغییر کند مثلا هرچه به حرم مطهر رضوی نزدیک می‌شویم توقع این است که به کانون معنویت می‌رویم و بهتر است بیشتر المان‌های معنوی و مذهبی با روح عشق به خدا و اهل ‌بیت دیده شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر این موارد می‌توان در مناطق گردشگری نمادهای با تنوع رنگ مناسب نصب شود زیرا که مشهد بیشترین مسافر نوروزی را در خود می‌بیند و شهر ما خاستگاه تجلی فرهنگ رضوی و اهل بیت است.

مدیركل صدا و سیمای مركز خراسان رضوی ادامه داد: استفاده از نورپردازی مناسب، گل‌آرایی زیبا در کنار المان‌ها، سبک و فرم‌های جدید، جذاب و خاطره‌سازی را از خلاقیت هنری و نقاط قوت دانست.

نصرپور عنوان کرد: در کنار کارهای بسیار ارزشمندانه‌ای که همه ساله انجام می‌شود به نظر می‌رسد در کانون‌های تجمع شهری می‌توان از تئاترها و نمایش‌های خیابانی ویژه این ایام نیز بهره گرفت و به شادی و صفای بهار مناسب با زمان و موقعیت مکانی حضور مردم افزود.

وی تاکید کرد: در کنار استفاده از المان‌ها در انتقال فضای شاد می‌توان از سایر موارد همچون نورپردازی شهری و مکان‌های شهری نیز استفاده کرد، امکاناتی که هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای مدرن دنیا از آن استفاده می‌شود و به عنوان سینماهای بازشهری به صورت رایگان در دسترس مخاطبان قرار می‌دهند و از این فرصت برای فرهنگ‌سازی و پرکردن اوقات مردم بهره می‌گیرند.